Kans: Kostenbesparing

“Welzorg leidde al een tijdje verlies en moest bezuinigen. Ik berekende hoeveel circulair werken hen zou kunnen opleveren. Ik beloofde binnen een jaar een miljoen te kunnen besparen. Dit is zeker gelukt, we bespaarden zo’n vier miljoen in twee jaar tijd.” Aldus Bas Hillerström, voormalig projectleider Welzorg circulair en nu trainer bij CIRCO.

 

Door circulair te werken kan je direct kosten besparen of toekomstige kosten voorkomen. Maar dit realiseer je niet van de een op de andere dag, je zult er een project van moeten maken. Wat zijn de kansen voor jouw bedrijf? 

 

“Het geld ligt vaak voor het oprapen.”

Bas Hillerström, trainer CIRCO

 

In een circulaire economie gaat het niet meer alleen om financiële winst maar kijk je ook naar andere indicatoren om je bedrijf toekomstbestendig te maken. Je kijkt dus vooral naar de langere termijn. Een aantal circulaire strategieën biedt echter ook de mogelijkheid om op korte termijn kosten te besparen of meer rendement te halen in je eigen onderneming.

 

Je kan direct kosten besparen door bijvoorbeeld minder materialen in te kopen, iets dat je nieuw koopt te vervangen door een refurbished product of door secundaire grondstoffen in te zetten. Maar denk ook aan toekomstige ontwikkelingen waarbij grondstoffen schaarser en duurder zullen worden of beprijzing van milieukosten. Door nu in te zetten op circulair bespaar je toekomstige hoge kosten.

 

Lees hieronder meer over hoe je kosten kunt besparen, direct en in de toekomst.

Directe kostenbesparing

Materiaalgebruik verminderen – Case Bugaboo

Hoe minder materiaalgebruik, des te lager de inkoopkosten. Bugaboo voorkomt materiaalgebruik door een lang leven van hun producten te stimuleren. Aernout Dijkstra-Hellinga, Lead Designer & Sustainability Expert Bugaboo, vertelt:

 

“We ontwerpen producten die lang meegaan, makkelijk te repareren én multifunctioneel inzetbaar zijn: bijvoorbeeld een stoeltje dat los en op de kinderwagen te gebruiken is of een frame dat kan dienen als wieg en als stoel. We houden er rekening mee dat bepaalde onderdelen aan meer slijtage onderhevig zijn en daarom eenvoudig vervangen moeten kunnen worden. Onze kinderwagens zijn bovendien makkelijk aan te passen aan de smaak van de gebruiker. Een andere kleur en materiaal van handvatten of wieldoppen geven de wagen een nieuw uiterlijk waardoor deze langer aantrekkelijk blijft en er minder wagens geproduceerd hoeven te worden.”

 

“We houden er rekening mee dat bepaalde onderdelen aan meer slijtage onderhevig zijn en daarom eenvoudig vervangen moeten kunnen worden.”

Aernout Dijkstra-Hellinga, Lead Designer & Sustainability Expert Bugaboo.

 

Hergebruik/remanufacturing onderdelen – Case Welzorg

Gereviseerde producten kosten doorgaans 60-80% van de nieuwprijs. Is er iets dat je nu nieuw inkoopt, dat je zou kunnen vervangen door een gereviseerd product? Welzorg ging je voor, Bas Hillerström, voormalig projectleider Welzorg circulair en nu trainer bij CIRCO, vertelt:

 

“Bij Welzorg werden aandrijfmotoren voor scootmobielen veel ingekocht à 1.000 euro per stuk. Wij hebben ze opgestuurd naar Remade in Holland met de vraag wat het kost om ze te remanufacturen. Dat bleek 300 euro per stuk te zijn, mét dezelfde garantie als een nieuw onderdeel. Dat is een besparing van 70%.”

 

“Is het veel waard en gooi ik het nu weg, laat ik het dan eens naar een remanufacturing partij sturen om een prijs op te vragen. Daar bespaar je enorm veel mee.”

Bas Hillerström, trainer bij CIRCO en voormalig projectleider Welzorg Circulair.

 

Inzet secundaire grondstoffen – Case AGMI Traffic & Lighting

Zou je nieuwe grondstoffen kunnen vervangen door materialen of producten die al gebruikt zijn? Die zijn vaak goedkoper dan nieuwe exemplaren. Neem een voorbeeld aan AGMI Traffic & Lighting, Operationeel directeur Franka van de Gevel vertelt:

 

“Wat wij als AGMI heel belangrijk vinden, is om vooral te kijken in de secundaire markt en daar materialen en grondstoffen te vinden. Er is in Nederland een overschot van zo’n 600.000 verkeersborden die opnieuw ingezet kunnen worden. We halen gebruikte verkeersborden op, verwijderen de folie en plakken nieuwe folie erop. Dit is de meest duurzame manier om een bord te recyclen, want de folie bepaalt de levensduur van een verkeersbord, niet de aluminium drager. Die kan nog een paar rondes mee.

 

Het mooie is dat als wij klaar zijn het verschil tussen het Re-Sign bord® en een nieuw verkeersbord niet te zien is, behalve aan het ‘recycled’ stickertje aan de achterzijde. Hij kost dan ook evenveel als een nieuwe. Sommige klanten zeggen ‘Het is een tweedehands bord, ik wil daar minder voor betalen’. Maar de functionele eisen zijn gewoon hetzelfde en er zit weer voor 20 jaar garantie op.”

 

“Waarom zouden we kijken naar nieuwe materialen, als we zoveel borden in Nederland hebben staan die we kunnen hergebruiken?”

Franka van de Gevel, Operationeel directeur van AGMI Traffic & Lighting 

 

Lagere transportkosten door demontabele producten – Case Ahrend

Circulair werken zorgt voor efficiëntie. Zo vertelt Diana Seijs, duurzaamheidscoördinator bij Ahrend kantoorinrichting:

 

“Doordat al onze producten volledig gedemonteerd kunnen worden hebben we minder ruimte nodig voor het transport.”

 

“Door hergebruik wordt alles efficiënter.”

Diana Seijs, duurzaamheidscoördinator bij Ahrend kantoorinrichting

 

Restproducten die eerst als kostenpost worden gezien verwerken tot winstvolle producten – Case NOWOS

Het kost geld om accu’s te laten recyclen. Daarom hebben veel bedrijven ze in schappen liggen waarbij ze wachten op een gunstige recyclingprijs. Daar springt NOWOS op in. Mede-oprichter Jan Bartels vertelt.

 

“Ons verhaal is simpel, je hebt als bedrijf kapotte accu’s in je schap liggen, laten we kijken of we ze kunnen repareren of de componenten hergebruiken. Dat scheelt de kosten voor recycling, de inkoopkosten voor een nieuwe accu van honderden euros én je maakt als bedrijf opnieuw omzet.

 

“Circulair ontwerp, reparatie en wat echt stuk is goed laten recyclen. Al die stappen kunnen we doen.”

Jan Bartels, mede-oprichter NOWOS

Toekomstige kosten besparen

Naast direct kosten besparen kan je door anticiperen toekomstige kosten voorkomen. Neem de volgende ontwikkelingen.

 

Primaire grondstoffen worden duurder

Europa heeft weinig eigen grondstoffen, behalve in de vorm van producten: de ontelbare auto’s, koffiezetapparaten, mobieltjes en spijkerbroeken van de Europese consument. Grondstofprijzen stijgen nu al, en dit zal alleen meer worden wanneer voorraden lastiger te winnen zijn en er meer concurrentie is op de wereldmarkt. Dit geeft circulaire bedrijven een toekomstige voorsprong als ze minder afhankelijk zijn van nieuwe grondstoffen.

 

Beprijzing milieukosten

Er wordt veel over gepraat maar het is nog geen praktijk: een prijskaartje hangen aan de milieuschade die een product of dienst veroorzaakt. Te denken valt aan een CO2 belasting of een bredere milieuschade belasting. Dit om een bijdrage te leveren voor de financiering van verduurzaming en om gedragsverandering te stimuleren. Door externe kosten, zoals bijvoorbeeld de maatschappelijke kosten van vervuiling, een prijs te geven zullen consumenten en producenten de gevolgen voor het milieu beter meewegen in hun beslissingen.

 

Voor gunningen is dit nu al deels realiteit. Rijkswaterstaat en Prorail vragen nu al voor grote aanbestedingen een milieukostenberekening. Op basis hiervan geven ze een korting op de aanbiedingsprijs waarbij je een aanbesteding kan winnen. Dit sijpelt steeds verder door naar producten waarbij circulaire producten een gunstigere milieuprijs hebben vergeleken met conventionele producten. Dit maakt ze aantrekkelijker om mee te nemen in een aanbesteding. Zie ook Klanten willen Circulair.

Meer informatie

Wil jij nog meer informatie over  kostenbesparing via circulariteit? Hier vind je meer informatie en achtergronden:

 

Zet producten en componenten opnieuw in

Ontwerp circulair

Dit levert circulair ondernemen concreet op (artikel nu.nl)