Ontwerp circulair

 

Het behouden van waarde tijdens het ‘leven’ van producten is het doel van Circular Design. Bijvoorbeeld door tijdens de ontwerpfase al rekening te houden met het gemak waarop later het product gerepareerd, ge-upgrade, opgeknapt of gereviseerd kan worden. Daarbij horen ook bijbehorende diensten, denk aan inzamelsystemen of online deelplatformen. Daarom wordt ook wel gesproken van Circular Business Model Design.

 

Veranderingen in het innovatieproces

Bij circulaire innovatie wordt ook het einde van het leven van producten meegenomen in het ontwerpproces. De ontwerper zorgt niet alleen voor efficiënte productie, maar maakt ook repareren of recycling makkelijker.

 

Circulaire ontwerpstrategieën

Er zijn meerdere manieren om Circular Design toe te passen:

 

1. Ontwerp voor producthechting en vertrouwen
Producten maken die langer geliefd blijven of vertrouwd worden

 

2. Ontwerp voor productduurzaamheid
Producten ontwikkelen die slijtage kunnen ondergaan zonder kapot te gaan

 

3. Ontwerp voor standaardisatie en compatibiliteit
Producten maken met onderdelen of interfaces die ook bij andere producten passen

 

4. Ontwerp voor onderhoudsgemak en reparatie
Producten in topconditie houden

 

5. Ontwerp voor upgrading
Zorgen voor toekomstige uitbreiding en aanpassing

 

6. Ontwerp voor demontage en hermontage
Ervoor zorgen dat producten en onderdelen eenvoudig kunnen worden gescheiden en weer in elkaar gezet

 

Meer weten

Het boek Products that last (Engels) biedt een inspirerende en praktische aanpak voor Circular Design. Op basis van dit boek is de  Circular Business Design Track van Circo ontwikkeld. In de track ga je onder andere aan de slag met de circulaire ontwerpstrategieën.