Interview

Jan Bartels, medeoprichter NOWOS: “70 tot 80% van alle Li-ion accu’s die we binnenkrijgen kunnen we repareren.”

“We redden heel veel Lithium-ion accu’s van recycling.” Vertelt Jan Bartels, medeoprichter van NOWOS. En dan niet de grote auto-accu’s waar al veel partijen mee bezig zijn, maar juist de kleinere ‘vergeten’ accu’s van bijvoorbeeld elektrische scooters, fietsen en schepen. “70 tot 80% van alle accu’s die we binnenkrijgen kunnen we repareren.”

 

“Onze missie is om Li-ion accu’s circulair te maken.”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Jan: “Ik ben bijna 25 jaar directeur geweest van de stichting die in Nederland consumentenbatterijen inzamelt en recycled. Aan het eind van deze periode zag ik de enorme opmars van Li-ion accu’s en dat hier nog geen hoogwaardige circulaire oplossingen voor waren, kapotte accu’s gingen vaak direct naar de recycler. Recycling is prima, maar pas op het moment dat je er niets anders meer mee kan. Rond die tijd kreeg ik een LinkedIn-bericht van Prins Doornekamp, grondlegger van NOWOS, die toen net zijn Lithium-ion accu ontwerp- en fabricagebedrijf had verkocht. Na een gesprek van slechts een half uur besloten we onze krachten te bundelen via NOWOS.

 

NOWOS werkt als volgt. Wij zijn Li-ion experts en ondersteunen business-to-business klanten met circulair ontwerp, hergebruik en, als reparatie niet mogelijk is, recycling van Li-ion accu’s. Dat doen we vanuit ons streven een positief effect te hebben op onze planeet, de medemens en de economie.

 

Zo lukt het ons om 70-80% van de accu’s die we binnenkrijgen te repareren. Belangrijk daarbij is dat we zorgen dat ze blijven voldoen aan de Europese wetgeving voor batterijen en accu’s en Europese normen zoals UN38.3. Dit doen we door onder andere originele componenten te gebruiken. Dit is heel belangrijk, anders maak je een nieuwe accu en vervalt het CE-keurmerk.

 

Accu’s die niet te repareren zijn ontmantelen we om herbruikbare componenten eruit te halen. Wat echt stuk is gaat naar de recycler. Ten slotte gaan we het gesprek aan met fabrikanten van accu’s om het ontwerp te beïnvloeden, zodat ze beter te repareren en recyclen zijn.”

 

“Circulair ontwerp, reparatie en wat echt stuk is goed laten recyclen. Al die stappen kunnen we doen.”

 

Wat is de grootste winst?

Jan: “Ons verhaal is simpel, je hebt als bedrijf kapotte accu’s in je schap liggen, laten we kijken of we ze kunnen repareren of de componenten hergebruiken. Dat scheelt de kosten voor recycling, de inkoopkosten voor een nieuwe accu van honderden euros én je maakt als bedrijf opnieuw omzet. Daarnaast levert het je een heel ander imago op. Je investeert slechts de kosten van reparatie en daarmee draag je bij aan de circulaire economie. En dat bespaart weer een hele hoop grondstoffen.

 

Dit verhaal helpt ook om accu’s die normaalgesproken blijven liggen weer een nieuw leven te geven. Accu’s die minder presteren zijn in de ogen van de gebruiker vaak een afvalproduct en je ziet dat je dan een enorme incentive moet geven om iemand zo ver te krijgen dat hij de accu inlevert. Bij ons is dat anders, je hebt een Li-Ion accu en die is meestal te repareren. Dan breng je hem dus graag weg om bijvoorbeeld voor weinig geld een reservebatterij voor je elektrische scooter of fiets te krijgen. Dat is een enorm positief effect.”

 

“Ons verhaal is simpel, je hebt als bedrijf kapotte accu’s in je schap liggen, laten we kijken of we ze kunnen repareren.”

 

Wat is de grootse uitdaging?

Jan: “We willen zorgen dat accu’s steeds beter te repareren en te recyclen zijn. Daarvoor gaan we in gesprek met de fabrikanten. Dat is uitdagend omdat je hierbij vaak commentaar hebt op iemands ontwerp. Zo hadden we gisteren een gesprek met een Taiwanese fabrikant die een nieuw product voor Europa maakt. We vertelden over het negatieve effect van vulmiddel op accu’s. Dit is een goedkope productiemethode waarbij je de accu maakt en daarna volspuit zodat de cellen niet meer kunnen bewegen. Hij is dan alleen niet meer, of zeer moeilijk, te repareren. We vertellen dan over het effect van het vulmiddel versus andere, meer circulaire technieken. De producent gisteren stond hier welwillend tegenover en was blij met deze nieuwe blik op zijn product.

 

Een andere uitdaging zit in wetgeving. Als je heel strikt kijkt dan zegt de wet dat je accu’s moet inzamelen om te recyclen. Je mag er eigenlijk niets anders mee doen. Dat is heel vreemd als je ziet dat de EU Green Deals afsluit om grondstoffen zo lang mogelijk in gebruik te houden. Daar loopt de wetgeving dus enorm achter. Wij hebben dat doorbroken doordat bij ons accu’s ingeleverd kunnen worden voor reparatie en hergebruik waarbij wij ervoor zorgen dat je blijft voldoen aan de EU-wetgeving.

 

Ten slotte zouden we graag ook oplossingen bieden voor individuele cellen of ook kleinere accu’s, zoals bijvoorbeeld afkomstig uit accupakketten of telefoons. Maar de kosten voor reparatie van kleine accu’s komen meestal niet overeen met wat de klant hiervoor wil betalen. We zijn aan het kijken of we in de toekomst iets met kleine accu’s en de individuele cellen uit ons reparatieproces kunnen doen. Bijvoorbeeld het combineren van meerdere cellen of accu’s om een groter nieuw accupakket te maken. Of dat haalbaar is weten we nog niet.”

 

“Aan een telefoonbatterij kan je bijna geen tijd besteden om hem te repareren.”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Jan: “Best wel heel veel. Al die ideaalplaatjes werkelijkheid maken die we voor ogen hebben, zoals cellen hergebruiken in nieuwe producten en nog beter het ontwerp van accu’s beïnvloeden. Ook willen we stappen maken in het omvormen van de negatieve beleving van bedrijven die nu nog denken ‘ik moet weer aan een wet voldoen’ naar ‘ik draag bij aan de circulaire economie en heb daar zelf ook voordeel van’.

 

Onze markt groeit enorm, vooral nu met COVID-19. Mensen kopen liever een elektrische scooter of fiets dan dat ze in het OV gaan zitten. NOWOS werkt op basis van de vragen die de klant ons stelt. Het is altijd maatwerk, best intensief, maar het geeft veel nieuwe energie.”

 

Meer weten? Bezoek de website van NOWOS.

 

Datum publicatie: September 2020

 

 

 

Lees nu ons kennisdossier: Lithium-ion batterijen

De verwachting is dat 11 miljoen ton Li-ion batterijen het einde van hun levensduur bereiken tussen nu en 2030. Omdat we nog in een vroege fase van de groei van Li-ion batterijen zitten, kunnen we nu nog…

Projecten gezocht voor hergebruik en recycling batterijen

Ben je actief in de keten van e-mobility en wil je samen met ons de maximale circulaire waarde uit batterijen te halen? Lees dan verder!   De groei van elektrische mobiliteit zorgt voor een enorme toename van…

Tags