Case

AGMI Traffic & Lighting – Re-Sign®

Wat te doen met aluminium verkeersborden die vervangen moeten worden? Hergebruiken! Operationeel directeur van AGMI Traffic & Lighting Franka van de Gevel vertelt: “Met de aflevering van verkeersborden nemen we ook de gebruikte exemplaren mee. Niks is zo groen als daar iets mee doen. En dat is Re-Sign®.”

 

“Het aluminium van een verkeersbord kan makkelijk nog een paar rondes mee.”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Franka: “Vorig jaar zijn we gestart met Re-Sign®. We halen gebruikte verkeersborden op, verwijderen de folie en plakken nieuwe folie erop. Dit is de meest duurzame manier om een bord te recyclen, want de folie bepaalt de levensduur van een verkeersbord, niet de aluminium drager. Die kan nog een paar rondes mee.

Het mooie is dat als wij klaar zijn het verschil tussen het Re-Sign bord® en een nieuw verkeersbord niet te zien is, behalve aan het ‘recycled’ stickertje aan de achterzijde. Hij kost dan ook evenveel als een nieuwe. Sommige klanten zeggen ‘Het is een tweedehands bord, ik wil daar minder voor betalen’. Maar de functionele eisen zijn gewoon hetzelfde en er zit weer voor 20 jaar garantie op.”

 

“Als je als gemeente zuinig bent met je oude borden en je hebt er heel veel, dan krijg je ook veel geld terug.”

 

Wat is de grootste winst

Franka: “Wat wij als AGMI heel belangrijk vinden, is om vooral te kijken in de secundaire markt en daar materialen en grondstoffen te vinden. Er is in Nederland een overschot van zo’n 600.000 verkeersborden die opnieuw ingezet kunnen worden. De grootste CO2-besparing bereik je door die opnieuw te gebruiken.”

 

“Waarom zouden we kijken naar nieuwe materialen, als we zoveel borden in Nederland hebben staan die we kunnen hergebruiken?”

 

Wat is de grootste uitdaging

Franka: “Het bord netjes terugkrijgen is veelal de grootste hobbel. Iemand moet het bord netjes van de paal verwijderen, naar de werf brengen en dan veilig wegzetten. En dan liefst niet in een afvalbak, want dan komt er een hoop aluminium schroot op te liggen waardoor het bord beschadigd kan raken. De klant moet tijd en zin hebben om daarin te investeren. Het is geen wegwerpproduct, maar een herbruikbaar verkeersbord.

Daarnaast is Re-Sign® lastig om in een tender kwijt te kunnen, omdat de prijzen op een bepaalde manier ingevuld moeten worden. Daarnaast speelt laagste prijs nog erg in tenderland. Klanten willen innovatie, maar dat is lastig als je altijd maar tegen de laagste prijs moet concurreren.”

 

“Het besef van wat we hebben en wat doorgezet kan worden mag best wel wat groter worden. We zitten echt in een wegwerpcultuur.”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Franka: “De komende maand nemen we een beslissing over het opschalen van Re-Sign®. We willen investeren in een machine die de folie automatisch kan verwijderen. Dan kunnen we naast verkeersborden ook de blauwe bewegwijzeringborden van de snelweg recyclen, ja dat is wel heel gaaf.

Daarnaast zijn we op zoek naar een oplossing om iets te maken van de pulp die overblijft van de verwijderde folie. Want we willen natuurlijk de ketens sluiten. Als lezers hier goede ideeën over hebben, dan hoor ik het graag.

Ik geloof echt dat wat we aan het doen zijn op den duur winnend is. Stikstofcrisis, CO2-besparing; we kunnen straks niet anders meer.”

Tags