Top 6: Kansen voor jouw bedrijf
1. Klanten willen circulair
Steeds meer klanten stellen circulaire eisen bij aanbestedingen. Bijvoorbeeld Rijkswaterstaat, provincies, maar ook bedrijven zoals Alliander. Vooral bij kantoorinrichting, ICT-hardware en in de bouw is de kans groot dat je bedrijf hieraan moet voldoen. Met een goed doordacht circulair aanbod vergroot je kansen op gunning.
Lees meer
2. Inspiratie voor innovatie
De circulaire economie vraagt om nieuwe, baanbrekende oplossingen. Het gaat niet alleen om nieuwe technologie maar ook om nieuwe businessmodellen en nieuwe samenwerkingen. Dit levert verrassende inzichten en daarmee nieuwe ideeën voor jouw bedrijf.
Lees meer
3. Versterking ketensamenwerking
Circulair ondernemen doe je niet alleen. Intensieve samenwerking met leveranciers en afnemers is nodig. Dat is inspirerend en levert waardevolle inzichten om je producten en diensten te verbeteren. Samen sta je sterk!
Lees meer
4. Minder grondstofrisico's
Wereldwijd groeit de vraag naar grondstoffen. Dit leidt tot problemen: prijzen stijgen en tijdige levering kan een probleem zijn. Door producten of onderdelen opnieuw in te zetten maak je jezelf minder afhankelijk van nieuwe grondstoffen. Bepaal jouw risico’s met de Grondstoffenscanner.
Lees meer
5. Kostenbesparing
Je kunt kwaliteitsproducten maken die je kan hergebruiken en repareren. Dit bespaart op de lange termijn op grondstofkosten. Door gereviseerde componenten en recycled materiaal toe te passen kun je de kostprijs op korte termijn verlagen.
Lees meer
6. Voorlopen op regelgeving
Ook met regelgeving word je gestimuleerd om circulair te ondernemen. Denk aan de Ecodesign richtlijn met eisen aan de repareerbaarheid van elektrische apparaten en de Milieuprestatienorm voor gebouwen. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Je moet nu aan de slag om op de lange termijn relevant te blijven.
Lees meer
Interviews
“Het is zonde om een elektromotor weg te gooien”, vertelt Eduard Lebbink, directeur RE MADE in HOLLAND. Zijn bedrijf herstelt (elektro)mechanische producten zodat ze zo goed als nieuw zijn, of zelfs beter!
Ga naar interview
“Onze gevels zijn uniek omdat we ze gemakkelijk kunnen demonteren en ze van zichzelf al een hoge hergebruikwaarde vertegenwoordigen”, zegt Martijn Veerman van Alkondor. “Verbeterde isolatie? Innovatieve zonnetegels? Of een facelift zodat je ‘visitekaartje’ weer helemaal bij…
Ga naar interview
Waarom kantoormeubels kopen? Neem gewoon een abonnement! “Het liefst blijven we eigenaar van ons kantoormeubilair”, vertelt Dionne Ewen, manager circulaire economie bij Ahrend. Ahrend biedt Furniture as a Service (FaaS) aan. Dionne: “Technisch gezien is circulair heel…
Ga naar interview
Waarom betalen voor het bezit van een lift, als je ook per ritje kan betalen? “Met M-Use® bieden we de dienst verticale mobiliteit, in plaats van dat we een product verkopen.” Vertelt Ronald Koedam, Sales Manager bij…
Ga naar interview
“Over 30 jaar bestaan aardgas gestookte cv-ketels echt niet meer”, volgens Edu Veldhuis, Operations Director bij Remeha. Heating as a service, dat wordt de toekomst, en per geval zal het verschillen of dat via een warmtepomp, warmtenet,…
Ga naar interview