Kans: Inspiratie voor innovatie

“Als het gaat om innovatie, verschuilen veel bedrijven zich achter het excuus dat het te druk is. Maar als je iets nieuws neerzet, zoals wij nu hebben gedaan, dan loop je opeens 3 tot 4 jaar voor op de markt.” Aldus Arjan Ester, CEO van Aebi Schmidt.

 

Wist je dat bedrijven die voorlopen op duurzaamheid vier keer zo vaak innovatieleiders zijn? Pak nu je kans en gebruik circulaire economie als innovatiemotor.   

 

“Ik help graag bedrijven een andere bril op te zetten waardoor ze die mooie circulaire kansen wél gaan zien.”

Bas Hillerström, trainer bij CIRCO

 

Innoveren is belangrijk om meerwaarde te (blijven) bieden aan klanten, je onderscheidend vermogen te vergroten en arbeidsproductiviteit te verhogen. Je werkt ermee aan de levensvatbaarheid van je organisatie op de lange termijn.

 

Een manier om te innoveren is door aan de slag te gaan met circulaire economie. Dit biedt kansen om technisch te excelleren of op een nieuwe manier geld te verdienen via circulaire businessmodellen.

 

Anderen ging je voor en vertellen je waar je op moet letten.

 

Lees hieronder verder.

Innoveren via circulariteit

Door op een andere manier naar je producten en diensten te kijken vind je inspiratie voor innovatie.

 

Wat gooi je weg wat nog waarde heeft? Case CIRCO

Bas Hillerström van CIRCO vertelt: “Tijdens een Track over elektronica deden meerdere bedrijven mee die zich bezighouden met de productie van laadpalen. Die technologie ontwikkelt zich supersnel, waardoor de palen snel weer achterhaald zijn. Terwijl ze vol zitten met bruikbare en dure elektronica. Eigenlijk zijn het een soort kleine goudmijntjes. Maar wat bleek? Geen van die partijen had daarover nagedacht. Ze gooien de oude palen gewoon weg, terwijl er zoveel kansen liggen om het anders aan te pakken. Ze zouden de palen bijvoorbeeld zo kunnen ontwerpen en bouwen dat ze ze gemakkelijk kunnen terughalen om bepaalde onderdelen opnieuw te gebruiken.”

 

Je hoeft niet meteen aan producten te denken. Hillerström vertelt ook over de zorgorganisatie Welzorg. Zij gooiden jaarlijks containers vol scootmobielen weg, terwijl alleen de aandrijfmotor à €1000 stuk was. Op zijn initiatief werden de motors gereviseerd. “Wij hebben ze opgestuurd naar Remade in Holland met de vraag wat het kost om ze te remanufacturen. Dat bleek 300 euro per stuk te zijn, mét dezelfde garantie als een nieuw onderdeel. Dat is een besparing van 70%.”

 

“Eigenlijk zijn de laadpalen die weggegooid werden een soort kleine goudmijntjes.”

Bas Hillerström, trainer bij CIRCO

 

Met wie kan je samenwerken? Case Brink Industrial

Brink Industrial is gespecialiseerd in het maken van metalen producten uit plaatmateriaal en zoekt voortdurend samenwerkingen om samen circulaire producten te ontwikkelen. Zo ontwikkelden ze een groene wand samen met Cloud Garden, een gereedschapscassette met Van Straten Medical en met Asperitas een serverkoeling op basis van olie in plaats van lucht.

 

“We geloven heilig in partnerships en daar streven we ook naar.“

Wido van den Bosch, directeur Brink Industrial 

 

Kan je er een service van maken? Case Mitsubishi Elevator Europe

Waarom betalen voor het bezit van een lift, als je ook per ritje kan betalen? “Met M-Use® bieden we de dienst verticale mobiliteit, in plaats van dat we een product verkopen.” Vertelt Ronald Koedam, Sales Manager bij Mitsubishi Elevator Europe. “Wij zorgen ervoor dat je zorgeloos op en neer kunt met de lift, het is eigenlijk niet meer dan dat. We hebben drie jaar besteed aan ontwikkeling voor het lanceren van M-Use®. Circulaire vervolgstappen zitten op een heel breed spectrum. Meer vanuit de dienst die wij bieden. Dan zijn dat de intelligentie en de terugkoppeling, dynamisch model, levensduur verlengende verbeteringen, andere materialen en conservering misschien toepassen. Ook het onderzoeken van vergroten van de restwaarde bij terugkoop, niet alleen grondstof maar ook toegevoegde arbeid en energie. Dit om naar een nog optimaler model te komen.”

 

“Waar we vandaag staan is echt niet af. Het is een reis die we begonnen zijn. We zijn gewoon gestart.”

Ronald Koedam, Sales Manager bij Mitsubishi Elevator Europe.

Sleutelprocessen voor een goedlopend innovatiesysteem

Het is niet allemaal smooth sailing, je kan terechtkomen in de vallei des doods. Dit is de fase nadat kennis is ontwikkeld, maar voordat een bedrijf met een product de markt verovert. Door met het volgende rekening te houden kan je de vallei des doods voorkomen en het innoveren versnellen.

 

Er zijn heel veel factoren die kunnen bijdragen aan het succes of aan het mislukken van een innovatie. Prof. dr. Marco Hekkert analyseert innovatiesystemen. Hij ziet de volgende sleutelprocessen voor een goedlopend innovatiesysteem:

 

1. Experimenteren: Het risico nemen om nieuwe innovaties uit te proberen en op de markt te brengen.

 

2. Kennisontwikkeling: Toegang tot kennis via kennisinstellingen, maar ook via eigen kennisontwikkeling.

 

3. Kennisuitwisseling: Dit is een spanningsveld, aangezien kennis een concurrentievoordeel kan geven op concurrenten. Maar, om een innovatiesysteem goed te laten lopen is zoveel mogelijk kennisuitwisseling tussen zoveel mogelijk partners nodig om te zien wat werkt en wat niet.

 

4. Richting geven aan het zoekproces: Hoe helderder het toekomstbeeld, des te kleiner de risico’s voor ondernemers worden. Zoals welke veranderingen eraankomen en welke techniek een rol gaat spelen of welke nieuwe businessmodellen het gaan worden. Dit is op het hoogste aggregatieniveau vaak aanwezig, maar de vertaling naar hoe dit er praktisch uitziet mist vaak. Hoe ziet het eruit? Welke innovaties vallen hierbinnen? Als het nog onduidelijk is welke kant het opgaat dan kunnen ondernemers twijfelen om te investeren. Bedrijven kunnen richting aangeven, of overheid en branche-organisaties met verschillende agenda’s en roadmaps.

 

5. Marktformatie: Klanten zitten vaak in eerste instantie nog niet te wachten op een innovatie, ze zijn vaak behoudend. Het is belangrijk om klanten te verleiden om dit soort vernieuwingen te accepteren. Hier kan ook een rol liggen voor de overheid – als innovaties te duur zijn dan kunnen ze de meerprijs van innovaties op zich nemen.

 

6. Mobiliseren van middelen: Geld en goed opgeleide arbeidskrachten zijn twee belangrijke middelen om te innoveren en op te schalen. Soms is dit heel duidelijk voor handen, dat het zo’n duidelijke richting is dat banken bereid zijn te investeren, en soms zien we ook dat dit heel moeizaam gaat en dan kan het innovatie heel erg tegengaan.

 

7. Tegengaan van weerstand: Als er een heel nieuwe innovatiekoers wordt gevaren dan kan er sprake zijn van weerstand. Dat kan een vorm van behoudendheid zijn, het kan ook zijn dat de innovatie of transitie botst met wetgeving of verdienmodellen. Of de positie van bepaalde dominante partijen. Zo’n innovatie kan bedreigend zijn voor partijen die het nu heel goed doen. Innovatie wordt niet altijd met open armen ontvangen. Er zit vaak veel weerstand tegen radicale innovaties. Je moet eigenlijk bouwen aan de legitimiteit van het nieuwe ontwikkelingspad.

 

“Met name juridisch zijn er verschillende knooppunten geweest die best wel uitdagend zijn. Aan de andere kant waren we bijna te vroeg voor de markt.”

Ronald Koedam, Sales Manager bij Mitsubishi Elevator Europe.

 

 

Meer informatie

Doe het stap voor stap. Richt een werkgroep op om verder te werken aan circulariteit en ontwikkel kennis. Doe mee met een CIRCO track of start een pilot samen met je klant.

 

Hier vind je meer informatie en achtergronden:

Focus op duurzaamheid leidt tot meer innovatie (artikel)

Innovatieve bedrijven lopen met duurzaamheid voorop (artikel)

Het ontwerpproces – Circulaire Economie (Gispen) (artikel)

Innovatiemotoren Circulaire Maakindustrie (project)

Inspiratieboek voor integrale aanpak circulair ontwerpen (inspiratieboek)

Een circulair businessmodel voor Aebi Schmidt (case)

Trainer aan het woord – Bas Hillerström (case)

Hoe Duurzame Innovatie De Wereld Kan Veranderen (artikel)

De vallei des doods voor eco-innovatie in Nederland (artikel)