Case

Brink Industrial – Circulaire productontwikkeling

“Circulair werken heeft ons bedrijf gered”, vertellen Wido van den Bosch, directeur van Brink Industrial en Henk Flederus, Salesmanager. Naast Brink Industrial hebben ze ook de merken Lune, circulaire afvalsystemen, Artola en Made Circular By… Met Brink Industrial maken ze metalen producten uit plaatmateriaal en doen dit steeds vaker circulair. “We vragen altijd ‘mogen we het ook circulair maken?’”.

 

“Wij zijn een goed voorbeeld van heel commercieel bezig zijn met circulair werken.”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Wido: “We hebben zoveel stappen gezet! Toen ik hier kwam in 2013 speelde het ‘van Afval naar Grondstof’ beleid. Een contact bij het ministerie werkte daaraan en vertelde me dat de overheid naar een circulaire economie wil. Hij wees ons de weg. Zo gingen we meedoen aan de Green deal circulair inkopen en besloten een circulair product te ontwikkelen, namelijk een modulaire prullenbak met standaard afmetingen. Toen werden we uitgenodigd door CIRCO en zo zijn we die wereld ingerold. We besloten ons hele assortiment voor Lune circulair te maken.

 

Omdat onze engineers aan deze projecten werkten leerden ze waar ze op moeten letten bij circulair ontwerpen. Daarom gingen we bij alle klantenvragen of we hun product ook circulair mochten maken. En dan niet op de business case, maar echt op productniveau. Een aantal klanten vonden dat een goed idee. Zo ontwikkelden we de circulaire producten samen met Cloud Garden, een groene wand, een gereedschapscassette met Van Straten Medical en met Asperitas een serverkoeling op basis van olie in plaats van lucht.

 

Ook hebben we onze productie opgebouwd zodat we ook retourstromen aankunnen. En krijgen we steeds meer aanvragen om mensen te helpen bij circulariteit. Dit is breder dan alleen de metaalindustrie. Daarom zijn we een nieuw bedrijf gestart, Made Circular By… Onderdeel daarvan is een circulair netwerk van maakbedrijven die aantoonbare ervaring hebben met circulariteit.

 

“100% circulair zijn we nog niet, maar we zetten elke dag stappen.”

 

Wat is de grootste winst?

Wido: “Circulair werken heeft ons bedrijf gered. Toen ik het bedrijf zes jaar geleden kocht stond het onder water en nu maken we gezonde winst. Het heeft ons een nieuwe richting gegeven, een nieuw elan en een nieuwe toekomst. We zijn een onderscheidende partij geworden op een positieve manier. Dit jaar wonnen we elke aanbesteding waar we aan meededen, mede dankzij onze circulaire aanpak.”

 

“Ik vertel vaak dat circulariteit geen geld kost, maar geld op kan leveren. En daar zijn wij een van de beste voorbeelden van.”

 

Wat is de grootse uitdaging?

Wido: “Wat we altijd tegenkomen is dat een klant het moet accepteren dat je het op een andere manier wil doen.”

 

Henk: “Met elke klant bespreek ik circulariteit. Vaak zijn dit inkopers die voor de laatste halve cent gaan. Dan wordt het gesprek lastig. Maar we blijven het elke keer adresseren en proberen zo hoog mogelijk in de organisatie aan de tafel komen, bij de mensen die de visie en missie bepalen.

 

Wido: “Je ziet namelijk vaak dat de visie er wel is bij de medewerkers, maar dat die niets kunnen als de directie het niet ondersteunt. Het begint met een visie en idee. Dan proberen we dat te verkopen. Pas als je dat verkoopt dan heeft het zin om de mensen op de vloer ermee lastig te vallen. Circulair werken is ook bij ons langzaam naar beneden gesijpeld.”

 

“Af en toe voel ik me een zendeling die het woord spreidt over circulariteit. Bij elk gesprek vertellen we erover.”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Wido: “In april starten we een nieuwe productielijn op waarbij we circulairiteit en Industry 4.0 samenbrengen. Daarnaast continue meer partnerships opzetten. We geloven heilig in partnerships en daar streven we ook naar. Tot slot willen ook het Made Circular By… concept verder op poten zetten. We zien dat onze naam steeds bekender wordt en dan komen de partijen vanzelf. Circulair is voor ons de weg naar voren.”

Tags