Case
De vier levens van RICOH printers
Het verdienmodel van RICOH is al jaren gebaseerd op huur van printers in een lease constructie. De printer wordt geleverd aan de klant, maar blijft in het bezit van de producent. Omdat de printer in het bezit blijft, heeft RICOH er alle belang bij dat de printers zo lang mogelijk meegaan. Het bedrijf heeft daarmee duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Zo waren ze als een van de eerste bedrijven betrokken bij de Ellen MacArthur Foundation, de drijvende kracht achter de circulaire economie wereldwijd.
Machines van RICOH worden zo modulair mogelijk ontworpen en opgebouwd. We ontwerpen onze machines op deze manier zodat ze eenvoudig te repareren zijn. Doordat ze ook te refurbishen zijn kunnen ze vaak een tweede of zelfs derde leven krijgen. Refurbished (tweedehands) machines worden aangeboden in de speciaal hiervoor geïntroduceerde Greenline productlijn. Als ze ook door de gebruikers worden geretourneerd, volgt vaak een derde leven in emerging economies. In alle gevallen is het doel zoveel mogelijk materiaal en onderdelen te recyclen.
“Elke refurbished Printer is weer als nieuw. Tegelijk profiteren onze klanten van een voordeliger tarief dan dat van een nieuw exemplaar.’’
Het bedrijf en de uitdaging
Wij zijn een wereldwijde technologieleverancier die organisaties helpt hun bedrijfsprocessen en informatiebeheer anders en beter in te richten. Op deze manier helpen we onze klanten om sneller, productiever, duurzamer en winstgevender worden. In Europa leveren we vooral kopieermachines (MFP’s) en industriële printers. 70% van deze machines wordt “as-a-service” aangeboden: klanten betalen voor het gebruik van de printer, niet voor het bezit ervan. De leaseperiode bedraagt meestal 5 jaar. De oorsprong van het bedrijf ligt in Japan en RICOH is inmiddels actief in meer dan 200 landen en regio’s. Het hoofdkantoor van de RICOH Group is gevestigd in Tokio, en wereldwijd hebben we meer dan 109.000 werknemers in dienst, waarvan zo’n 700 in Nederland.
We hebben als bedrijf innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Zo waren we als een van de eerste bedrijven betrokken bij het Ellen MacArthur Foundation, de drijvende kracht achter de circulaire economie wereldwijd. Inmiddels zijn we hier echter al weer uit omdat we vooral advies gaven aan anderen en er zelf als bedrijf weinig voor terugkrijgen. De laatste jaren zijn we nog meer gaan kijken naar de mogelijke circulaire stappen.’’
Louis Alting Siberg: ‘’Het businessmodel van RICOH is van oudsher gebaseerd op huur van printers via een leasemaatschappij. Printers zijn een van de eerste producten die “as a service” aangeboden worden. De klant bezit de printer dus niet, maar betaalt voor het gebruik van de printer. Omdat de printer in ons bezit blijft, hebben wij het belang erbij dat de printers zo lang mogelijk meegaan.
De uitdaging is de machines op een manier te ontwerpen zodat alles uit de materialen en onderdelen geperst kan worden. Dit om ze zo lang mogelijk mee te laten gaan in hun “eerste” leven, om ze goed te kunnen refurbishen om opnieuw aan te bieden in dezelfde markt (tweede leven) én om ze een derde leven kunnen geven in een low-end markt.”
Wat hebben jullie gedaan? (Circulaire oplossing)
Al in 1994 hebben we de Comet Circle opgericht. Deze Comet Circle geeft het grotere beeld weer van het plan van de RICOH-groep om de milieu-impact te verminderen en te werken aan een duurzamere toekomst. Gezien het feit dat we als fabrikant en als verkopend bedrijf al in vroege fases van de productcyclus de grootste bijdrage kunnen leveren, houden we met alle zaken rekening met deze Comet Circle. Met het gebruik van deze Comet Circle is RICOH met elke mogelijke vorm van circulariteit op de R-ladder actief. Hieronder de belangrijkste acties.
Repair & rethink
Machines van RICOH printers worden zo modulair mogelijk ontworpen en opgebouwd. Er zijn bijvoorbeeld losse modules voor sorteren, papierinvoer, noem maar op. De onderdelen die zich daardoor het best lenen voor re-use zijn de fotoconductor unit, de power circuit boards (PCBs) en de hele unit zelf (het frame). Deze modulaire opbouw maakt het bovendien mogelijk dat de klant zelf heel veel onderdelen in de machine kan swappen. We ontwerpen onze machines steeds meer zo dat de klant zelf ook eenvoudige reparaties kan uitvoeren.
Daarnaast heeft RICOH de ambitie om met remote maintenance steeds minder naar klanten toe te hoeven rijden en de service-intervals te verlengen. RICOH kan op afstand inloggen op de machine en krijgt daarbij steeds meer info uit de machine. Met het nieuwste platform kunnen we de firmware van de machine zelfs upgraden zonder deze fysiek te vervangen.’’
Re-use & refurbishment
Louis: ‘’Onze multifunctionele apparatuur leent zich voor terugname en refurbishment zodat ze hergebruikt (re-use) kunnen worden en een tweede leven krijgen. Het gaat hierbij om ongeveer 150.000 machines per jaar die terugkomen. Uitgangspunt bij hergebruik (re-use) is dat we daarbij zo dicht mogelijk bij de bron sorteren. Machines die zich direct lenen voor hergebruik worden per land daarvoor geschikt gemaakt en in meestal kortere periodes weer verhuurd.
Als dat niet het geval is, komt het European Green Centre van RICOH in Frankrijk in beeld. Hier worden alle producten met restwaarde verzameld, gerefurbished en als Greenline productlijn op de markt gebracht. RICOH refurbisht hier volledige machines, maar ook onderdelen. GreenLine maakt deel uit van ons aanbod aan gecertificeerde tweedehandsapparaten die onze klanten voordelige en milieuvriendelijke oplossingen bieden met dezelfde services als nieuwe producten.”
Als het einde van deze fase is bereikt krijgen onze machines vaak nog een extra leven. Dat derde leven loopt via negen geselecteerde traders. Veel van deze low end machines gaan nu naar Egypte, en vandaar naar omliggende landen. Daar is een levendige repair community om de machines draaiend te houden. 10% van de nieuwe machines die daar naar toe gaat wordt gebruikt om onderdelen te harvesten. De ervaring leert dat bij het uiteindelijk afdanken van deze machines in emerging markets alle bruikbare onderdelen van machines worden afgehaald. In die zin zijn deze landen aanzienlijk meer circulair: niks wordt weggegooid. Op deze manier kan de levensduur tot 20 jaar oplopen.’’
Recycling
Veel onderdelen in nieuwe machines bevatten al zo’n 70% gerecycled materiaal (plastic), vooral in toner bottles. Als machines uitgeput zijn, zamelen we ze in en hergebruiken en recyclen de onderdelen ervan. Tweedehandsapparaten worden ingezameld, geselecteerd en gereviseerd in overeenstemming met RICOH uniforme normen. Dit verlengt de levenscyclus van de apparaten en verlaagt de totale milieu-impact van onze activiteiten. Ook hier is het European Green Centre in Frankrijk een belangrijke plek ter verwerking.
Via het programma ‘RICOH Resource Smart Return’ bieden we onze klanten een eenvoudige gratis dienstverlening waarbij onderdelen en verbruiksartikelen op het einde van de levenscyclus terugbezorgd kunnen worden aan RICOH via onze sorteercentra in de EMEA-regio. Al onze sorteercentra maken gebruik van het RICOH Asset Management System, dat onderdelen en verbruiksartikelen met herbruikbare elementen (metalen, plastic en karton) herkent. De onderdelen worden vervolgens her-verpakt om opnieuw gebruikt te worden.
Waarom hebben jullie dat gedaan? (Business case)
Kosten verlagen en risico’s beperken
“Gezien het Product-as-a-service verdienmodel is het verlengen van de levensduur een voorwaarde om winst te maken: hoe langer een machine meegaat, hoe meer winst er per machine gemaakt kan worden. Dit basisprincipe zorgt ervoor dat circulariteit al in de jaren ’90 belangrijk werd binnen RICOH, door het “product-as-a-service” verdienmodel zit goed zorgen voor je materiaal in het DNA van het bedrijf.”
Duurzaamheidsbijdrage
“Dit business principe is doorgetrokken naar een grotere missie op het gebied van circulariteit en duurzaamheid. Nadat we de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN (SDG’s) en het Akkoord van Parijs in 2016 hebben onderschreven, hebben we ons ertoe verbonden om de uitstoot van broeikasgassen in onze eigen activiteiten tegen 2050 tot nul te herleide. Dit is in overeenstemming met de langetermijnstrategie van de Europese Unie om in datzelfde jaar klimaatneutraal te opereren. Om ons engagement kracht bij te zetten hebben we ons in 2017 ook aangesloten bij RE100– een collaboratieve groep met de meest invloedrijke ondernemingen ter wereld die vastbesloten zijn om 100% hernieuwbare energie te gebruiken. We zijn bijzonder trots dat we ons als eerste Japanse onderneming bij deze groep hebben aangesloten.’’
Markt vergroten
“Door het modulaire ontwerp en de actieve repair communities in emerging market is het mogelijk om de machines in deze landen een tweede leven te geven in emerging markets zoals Afrika. Een win-win: mooi dat bedrijven hier geholpen zijn met nog steeds goedwerkende machines, en mooi dat deze printers hier een tweede leven kunnen krijgen dat kan oplopen tot 20 jaar.”
Talent aantrekken en behouden
‘’Jongeren gaan niet alleen voor winst, gaan nog veel meer voor maatschappelijke betrokkenheid. Dat is voor RICOH printers duidelijk te merken bij het werven van nieuwe mensen, RICOH groene karakter geeft hen daarbij een voordeel.’’