Case
De oneindig repareerbare hoofdtelefoon van Gerrard Street
Als je koptelefoon kapot is, zal je niet snel de neiging hebben om hem te laten repareren. Per jaar worden er om deze reden 15 miljoen kilo aan koptelefoons weggegooid. Gerrard Street biedt een alternatief: een koptelefoon opgebouwd uit vijf verschillende modules. Deze modules zijn individueel van elkaar vervangbaar om te voorkomen dat je de hele koptelefoon weggooit. De koptelefoon is als abonnement of los verkrijgbaar. Gerrard Street is een startup met een snel groeiende klantenbasis. Leren van andere bedrijven en door zelf te experimenteren staat op dit moment centraal. In deze link meer over het bedrijf en de koptelefoons.
“Dit is de laatste koptelefoon die je koopt. Hij is oneindig repareerbaar!“
Het bedrijf en de uitdaging
Dorus Galama, mede-oprichter: “We zijn met Gerrard Street gestart om te laten zien dat we niet in een wegwerpcultuur hoeven te blijven hangen. Ze zijn volledig modulair en daarmee simpel te repareren. We vervangen de onderdelen gratis als er iets kapot gaat. We willen daarmee aantonen dat er vraag is naar dit soort modulaire producten en dat het niet alleen voor een klein groepje groene hippies is. We zijn opgericht in 2016 en werken nog steeds met de mindset van een startup aan ons bedrijf.”
Tom Leenders, mede-oprichter: “Koptelefoons worden traditioneel gebouwd als één geheel. Als hij kapot gaat, kun je het hele toestel weggooien. In deze branche wordt totaal niet gekeken naar manieren om de afvalberg te verminderen. Terwijl consumenten dat wel willen, maar niet weten hoe. Daar spelen wij op in. Wij willen met onze oplossing consumenten helpen om de hoeveelheid afval te verminderen. De uitdaging voor ons is laten zien dat dit commercieel werkt. Met de kennis die we hier over opbouwen hopen we weer anderen te kunnen helpen.
Wat hebben jullie gedaan? (Circulaire oplossing)
“Wij hebben een modulaire koptelefoon ontwikkeld die bestaat uit vijf elementen:
- De hoofdband
- Padding
- Twee oorschelpen
- Twee klankkasten
- Een kabel
Dit zijn allemaal inwisselbare, aparte onderdelen. Dat geldt zowel voor het kopen als het abonnement. De klant zet de koptelefoon bij ontvangst zelf in elkaar.
Als je de koptelefoon los koopt, krijg je er Free Repairs Forever bij. Een soort levenslange garantie. Als je een abonnement neemt, betaal je een vast bedrag per maand dat iedere maand opzegbaar is. Als het abonnement wordt opgezegd, dan nemen we de koptelefoon terug en wordt gekeken welke onderdelen we opnieuw kunnen gebruiken.”
Rethink en Reduce
Tom: “Het modulaire ontwerp zorgt ervoor dat onderdelen gemakkelijk te vervangen zijn. Wij hebben de koptelefoon zo efficiënt mogelijk ontworpen. Onderdelen kunnen daardoor snel geproduceerd worden en zijn makkelijk te repareren als ze kapot gaan. Hierdoor gaan ze langer mee.”
Als een abonnement afloopt, wordt er gekeken naar de staat van het product en kunnen werkende onderdelen opnieuw ingezet worden voor een ander abonnement. Op deze manier gebruiken we in totaal veel minder onderdelen en dus materiaal.
Het Free Repairs Forever principe geeft ons als bedrijf de prikkel om een zo goed mogelijk product te ontwikkelen met hoogwaardige componenten. Omdat we zowel de beschadigde onderdelen repareren en afgedankte koptelefoons terugnemen, ga je dus automatisch hoge eisen in de ontwerp- en productiefase.
Naast deze materiaalwinst in het product zelf, proberen we ook op andere manieren te werken aan het verkleinen van onze ecologische voetafdruk. De onafhankelijke onderdelen zijn bijvoorbeeld klein genoeg om per briefpost afgeleverd te worden. Hiermee minimaliseren we de milieu impact tijdens het transport.”
Repair & remanufacture
“Free Repairs Forever betekent overigens niet dat wij zelf de hele koptelefoon repareren. Als er iets kapot gaat, krijgen klanten het nieuwe onderdeel toegestuurd zodat ze zelf de reparatie uitvoeren. Door het modulaire ontwerp is dit heel simpel.
We maken in het nieuw aanbieden van onze koptelefoons geen onderscheid tussen nieuwe en gebruikte onderdelen. Een paar gebruikssporen vinden klanten doorgaans geen probleem.
Als bedrijf zorgen we vooral dat de onderdelen zelf gerepareerd worden, en dat we zo veel mogelijk onderdelen terug in roulatie kunnen brengen. Ook als een klant een abonnement stopzet, refurbishen we het product zodat het weer opnieuw in de verkoop kan. Wij controleren en reinigen alle modules en vervangen alleen onderdelen met veel beschadigingen.”
Waarom hebben jullie dat gedaan? (Business case)
Duurzaamheidsbijdrage
Tom: “Ons bedrijf is begonnen als een alternatief voor koptelefoons. We kwamen erachter dat er voor elektronica wel tien kansrapporten liggen, maar nog weinig op de markt was. We wilden wat circulairs maken dat opschaalbaar is. Dit is de reden dat het bedrijf door ons opgericht is.”
Klantwaarde verhogen en innovaties toepassen
“Er zijn drie versies van het toestel:
- Prince: €325 koop of €125 per jaar
- Boss: €239 koop of €100 per jaar
- Day: €159 koop of €75 per jaar
We hoorden van mensen uit de duurzaamheidshoek dat we de duurzaamheid van ons product te weinig promoten. We zijn er echter achter gekomen dat gemak uiteindelijk het beste verkoopt. Deze behoefte hebben we bij de opstart vertaald naar de abonnementsvorm. Het voordeel hiervan is dat je niet hoeft te investeren in een dure nieuwe koptelefoon en bij ieder defect en de zekerheid dat je altijd een werkende koptelefoon hebt.
De vraag is wat het beste werkt, een abonnement of losse verkoop. Zeker als de repareerservice ook bij losse verkoop zit. We zijn begin 2021 alle toestellen in de losse verkoop gaan aanbieden, en dat loopt bijzonder goed. Klanten vroegen hier specifiek om, en daarnaast krijg je ook meer geld binnen het bedrijf beschikbaar. Bij een abonnement verdien je de investering beetje bij beetje terug over een lange termijn, in het geval van losse verkoop in een keer. Geld in het laatje is voor ons als startup op dit moment erg belangrijk.
De grote uitdaging blijft het vergroten van onze markt. Momenteel hebben we ongeveer 2500 gebruikers, zowel kopers als huurders. Die zijn vooral bij ons gekomen via onze eigen website. Verkopen via andere kanalen dan die van onszelf is nu de grootste uitdaging. Zo’n kanaal moet zowel voor meer verkoop gaan zorgen, maar moet tegelijkertijd passen bij het merk dat we aan het bouwen zijn. De komende tijd gaan we er achter komen of we een nicheproduct zijn of dat we ook een groot publiek aanspreken.”
Wat levert het op?
“Ons ontwerp weet op verschillende fronten bij te dragen aan een vermindering van elektronisch afval en uitstoot van transport. Door aan te geven dat dit de laatste koptelefoon is die je koopt, levert het ook een verandering in gedrag bij consumenten op. Een goed product is oneindig lang te gebruiken, en consumenten merken nu ook dat dat echt zo werkt.
Daarnaast is de omzet nu hoog genoeg om een deel van de opbrengst opnieuw in het bedrijf te kunnen steken. Voor ons is dit essentieel. Een duurzaamheidsbijdrage is leuk meegenomen, maar aan het eind van de maand dienen je financiën gewoon op orde te zijn.”
Advies aan andere ondernemers
Tom: “Als startup in de maakindustrie is het lastig het hoofd boven water te houden en is een goed plan een vereiste. We zijn eerlijk over wat we doen en wat we nog niet kunnen. Zoiets opzetten blijft een kwestie van pick your battles. Op dit moment produceren we nog in China. Als je het echt goed zou willen doen, zou je niet in China produceren, maar hier. Het probleem is dat dan de kostprijs zo hoog is dat je het businessmodel niet rond krijgt. Dit gevecht gaan we niet nu aan, maar later.
Het zetten van een duurzame stap werkt voor ons door het te combineren met gemak voor de klant. Je kunt de consument beter laten veranderen door ze een product aan te bieden dat naast duurzaam, vooral ook goed aansluit op hun behoeften.”