Case

AGMI Traffic & Lighting geeft verkeersborden een tweede leven met RE-SIGN®

AGMI Traffic & Lighting is een aluminium productiebedrijf dat gespecialiseerd is in duurzame bewegwijzering, bebording en draagconstructies. In Nederland worden jaarlijks 600.000 verkeersborden van de weg gehaald, waarna deze niet worden hergebruikt. Het beeldvlak kan zijn functie niet meer vervullen, maar de aluminiumdrager kan nog tientallen jaren mee. Onder de noemer RE-SIGN® is AGMI in 2015 gestart met het ophalen en up-to-date brengen van gebruikte verkeersborden. Door oude folie van de borden te verwijderen en nieuwe folie op de borden te plaatsen, kunnen de verkeersborden een tweede leven krijgen. Deze verkeersborden voldoen aan dezelfde functionele eisen als het originele product. Uitdagingen in het proces zitten in het in gesprek blijven met klanten en het terugkrijgen van de borden.

 

 

 

“Aluminium wordt niet gezien als sexy, maar is in veel opzichten circulairder“

 

 

Het bedrijf en de uitdaging

Franka van de Gevel, operationeel directeur: ‘’Bij AGMI Traffic & Lighting zorgen wij voor hoogwaardige producten en oplossingen voor het mobiliteitssysteem in Nederland. Zo houden we ons naast de bebording Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) ook bezig met het maken van paneel- en mastborden en portalen en constructies. We zijn in 1947 begonnen als familiebedrijf en sindsdien een aantal generaties in de familie gebleven. In 2006 is het overgenomen door Guy Zwart en is tot doel gesteld het productassortiment verder uit te breiden. Wij zijn gevestigd in het Limburgse Tegelen en hebben rond de 50 werknemers in dienst.”

 

Franka: ’’Het idee van hergebruik van verkeersborden is op twee manieren ontstaan. Aan de ene kant was er een enorme frustratie omdat het aluminium in de borden op de afvalstapel terechtkwam. Het is een sterk materiaal en het is zonde als daar niets meer mee wordt gedaan. Waar het beeldvlak van een verkeersbord na jaren kan wijzigen, kan de aluminium drager van het verkeersbord bijna altijd nog tientallen jaren mee. In Frankrijk tikken veel verkeersborden zelfs de 60 jaar aan. De borden worden hier echter na een fractie van deze tijd afgeschreven terwijl het aluminium nog in prima staat is.

 

Aan de andere kant zagen we veel bedrijven uit onder andere China, India hun materialen halen. Dat vinden wij eigenlijk niet kunnen, het zo buiten jezelf leggen. Het halen van grondstoffen buiten Europa kun je niet compenseren, dat moet je voorkomen. Wij kopen lokaal om CO2 te voorkomen. Wij zijn ons daarom gaan richten op de lokale markt voor second source materialen.

 

.

Wat hebben jullie gedaan? (Circulaire oplossing)

Franka: ‘’Als AGMI vinden we het belangrijk om te kijken in de secundaire markt om daar materialen en grondstoffen te vinden. De grootste CO2-besparing bereik je door die opnieuw te gebruiken hergebruiken. Het besef van wat we hebben en wat doorgezet kan worden mag best wel wat groter worden, we zitten echt in een wegwerpcultuur.”

Daarom zijn wij met het RE-SIGN®programma begonnen. Hierin nemen wij de gebruikte verkeersborden terug en geven we ze een tweede leven. De borden zien er hetzelfde uit als de oude borden en zijn daarom makkelijk inpasbaar.”

 

Refurbish

We gaan als volgt te werk:

  • Stap 1: Controleren. Een medewerker van gemeente X constateert dat een verkeersbord op een bepaalde locatie niet meer voldoet en vervangen moet worden.
  • Stap 2: Inzamelen. De medewerker haalt dit bord weg en brengt het naar de gemeentewerf.
  • Stap 3: Ophalen. Op de gemeentewerf staat de retourrek of pallet voor het AGMI RE-SIGN® systeem waarin alle herbruikbare aluminium borden geplaatst kunnen worden.
  • Stap 4: Sorteren. Bij aankomst bij AGMI sorteren de medewerkers van het AGMI Recycle Center de borden. Er zijn twee mogelijkheden: geschikt of niet geschikt voor hergebruik en bewerking tot AGMI RE-SIGN®.
  • Stap 5: Geschikt – Ongeschikt. Bij aankomst bij AGMI sorteren de medewerkers van het AGMI Recycle Center de borden. Er zijn twee mogelijkheden: geschikt of niet geschikt voor hergebruik en bewerking tot AGMI RE-SIGN®.
  • Geschikt? Het bord wordt op een milieuvriendelijke manier schoongemaakt (zonder toevoeging van toxische materialen) en krijgt een nieuwe gekleurde rand. Vervolgens wordt de nieuwe folie op het bord geplakt. Is het bord weer als nieuw, dan wordt het in een rek geplaatst en is het bord klaar om uitgeleverd te worden naar een klant.
  • Ongeschikt: het bord wordt naar de aluminium toeleverancier van AGMI verstuurd en daar verwerkt tot een nieuw aluminium eindproduct. Wij voelen ons als producent verantwoordelijk voor de gehele keten van ons product. Wanneer de borden niet geschikt worden bevonden voor RE-SIGN, worden deze gecontroleerd afgevoerd vervolgens weer verwerkt tot andere producten. We zorgen er op deze manier voor dat de stroom van onze producten op een goede plek eindigt.’’

 

Rethink & reduce

“Ook op andere vlakken proberen we zo veel mogelijk cradle-to-cradle te werken. Bijvoorbeeld in de logistiek. Wanneer nieuwe borden worden geplaatst, zorgen wij dat we in de buurt de gebruikte verkeersborden kunnen ophalen. Zo hoeven we niet onnodig te rijden en verbruiken we minder CO2.

Met deze gedacht is ook de Machine voor de RE-SIGN® borden ontwikkeld samen met de machineproducent. De machine wordt aangestuurd door groene stroom en verwijdert de folie met behulp van opgevangen grond water.

Zelf vind ik het ook belangrijk om lokaal in te kopen, dit proberen we zo vele mogelijk binnen een straal van 50 km rondom het bedrijf te doen. Zo kopen we ons aluminium in bij o.a. EMAX, een leverancier in de buurt die veel aandacht heeft voor duurzaamheid en circulariteit.“

Waarom hebben jullie dat gedaan? (Business case)

Duurzaamheidsbijdrage

“Cradle-to-cradle is al heel lang een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. Binnen de bedrijfsfilosofie staan de 3 P’s (people, planet, profit) en de interactie hiertussen centraal. Ook werken we al een aantal jaar met de CO2-prestatieladder en houden ons aan de cradle-to-cradle principes. Dit is de basis van waaruit we werken.’’

Markt vergroten

“Markt vergroten staat vanuit deze missie nu op nummer een. We geloven dat circulariteit als thema steeds belangrijker wordt bij overheden. We zetten daar nu vol op in met onze marketing- en salesstrategie om uiteindelijk meer te kunnen terugnemen en hergebruiken. Onze markt bestaat nu vooral uit Gemeentes, Rijkswaterstaat en Provincies. Het refurbishen van verkeersborden met RE-SIGN® wordt nu gedaan met 15 gemeentes en provincies, waaronder de Provincie Gelderland, Flevoland en Limburg. We merken dat we vooral gevraagd worden voor pilotprojecten voor onder andere duurzame of groene wijken. Het zou mooi zijn als dit business as usual wordt.”

(Toekomstige) klantwaarde verhogen

“Wij richten ons in ons aanbod naar klanten op het verlagen van de total cost of ownership. De prijs van een hergebruikt bord is daarbij gelijk aan de prijs van een gloednieuw bord. Om het terughalen van de borden te stimuleren, hebben we een soort ‘statiegeldsysteem’ ingevoerd. Voor elk bord dat wij terugnemen krijgt de klant een vergoeding. Wanneer klanten gebruikte verkeersborden aan ons teruggeven, krijgen zij datzelfde verkeersbord weer terug als nieuw. Wij voorzien hem dan opnieuw van folie en geven hem een nieuwe laklaag. Het bord kan dan weer een ronde mee. Alles bij elkaar een systeem dat circulair gedrag stimuleert.

 

Het gesprek voeren en in gesprek blijven met gemeentes hierover is wel een uitdaging. We merken dat een aantal gemeentes open staat voor ons RE-SIGN®-programma. Andere gemeentes zetten vraagtekens bij aluminium als materiaal. Zij bestempelen het materiaal als niet ‘sexy’ genoeg en geven voorkeur aan andere materialen zoals o.a. bamboe. Dit terwijl aluminium een materiaal is dat op veel vlakken meer mogelijkheden tot circulariteit biedt. We zijn recent lid geworden van de Dutch Aluminium Association (DAA). Met deze vereniging van aluminiumproducerende en -verwerkende partijen willen we zichtbaar maken wat het circulaire potentieel is van dit materiaal.”

Wat levert het op?

“Het project brengt voordelen met zich mee voor milieu en klimaat. We besparen onder andere op de CO2-uitstoot door de borden her te gebruiken en tot andere producten te verwerken. De hergebruikte verkeersborden hebben een aantal voordelen volgens een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Verkeersborden (VNVF). Ons product scoort het beste op de duurzaamheidsaspecten klimaatimpact, verswatergebruik en grondstoffengebruik.

Ik ben van mening dat de meetmethodiek voor duurzaamheid moet worden aangepast. Op dit moment hebben veel gemeentes een ander bureau waar je je als producent moet aanmelden. Niet alleen lopen de kosten hierdoor hoog op, de meetmethodiek verschilt enorm per gemeente. Waarom is mijn aluminium product minder duurzaam in de ene gemeente als de ander Dit moet centraal worden geregeld door de overheidf in 1 databank , misschien zelfs Europees!”

Advies aan andere ondernemers

Franka: ‘’Als producent moet je verantwoordelijkheid nemen voor de gehele productketen. Het is belangrijk om niet alleen te letten op het verduurzamen van het product. Kijk je naar de hele bedrijfsvoering, het product komt daar dan vanzelf duurzamer uit.”

 

 

AGMI legt ook in een video uit hoe ze RE-SIGN® inzetten: https://www.youtube.com/watch?v=C2fVjKFlAZ4&feature=emb_logo

 

In deze video legt AGMI uit hoe ze RE-SIGN® inzetten