Case

Haspel Retour service van Draka: risico’s in de keten wegnemen

Draka, leverancier van kabeloplossingen, introduceert een retourservice voor haspels. Van de duizenden haspels die men jaarlijks inkoopt, komt maar een fractie retour. Naast de milieuwinst is een extra voordeel dat de haspels in eigen beheer komen en Draka dus niet afhankelijk is van de levertijden van producenten van haspels. Deze kan soms oplopen tot enkele maanden.  

 

“Laat je lege haspels niet rondslingeren en gooi ze niet weg. Wij halen ze gratis voor je op.”

Het bedrijf en de uitdaging

Draka is internationaal actief in de ontwikkeling, productie en verkoop van allerhande kabeloplossingen voor een grote verscheidenheid aan klanten. In de Benelux worden Draka’s kabels toegepast in laagspanningsinstallaties, industriële toepassingen, datanetwerken en telecominfrastructuur zoals Fiber-to-the-Home. Draka is leverancier van innovatieve laagspanningskabels en een betrouwbare partner voor adviseurs en installateurs in de elektrotechnische branche.

 

Het merk Draka is in 1910 opgericht als de N.V. Hollandsche Draad- en Kabelfabriek. Drie jaar later startte de Nederlandse Kabel Fabriek (NKF) in Delft. NKF werd later overgenomen door Pirelli Cavi – voorganger van Prysmian. Sinds 2011 zijn Draka en Prysmian samengekomen in het grootste kabel producerende bedrijf ter wereld: Prysmian Group.

 

Frank Oberink, business manager wholesale: “Wij kopen jaarlijks duizenden haspels in, maar daarvan krijgen we slechts een fractie retour. Het merendeel belandt bij het afval. In 2018  begon ik samen met de groothandel de zoektocht naar een systeem voor hergebruik van kabelhaspels.

 

“Ik maak me zorgen over hoe we met ons milieu omgaan, maar ook om hoe dit gebrek aan hergebruik een druk op de keten zet. De grondstoffen voor haspels worden schaarser en zet de levering van nieuwe haspels onder druk. Soms lopen onze levertijden van lege haspels naar de groothandel op tot enkele maanden.”

Wat hebben jullie gedaan? (Circulaire oplossing)

“We hebben de Haspel Retour Service (draka-haspelretour.nl) in november 2020 geïntroduceerd, in samenwerking met de technische groothandels Technische Unie, Rexel, Oosterberg en Solar.

Op elke haspel die Draka uitlevert, zit voortaan een sticker (houten haspels) of plaatje (kunststof haspels) met een QR-code. Wie de code met zijn mobieltje scant, komt op de speciale Draka webpagina van de Haspel Retour Service. Kies vervolgens de groothandel waar je de haspel hebt gekocht, vul het invulformulier in en de retourservice is geactiveerd. Binnen 5 werkdagen bericht de groothandel wanneer de haspel wordt opgehaald.

Samen met de groothandel heeft Draka geen omslachtig statiegeldsysteem gekozen, maar een makkelijke oplossing, die door alle partijen wordt gedragen. De groothandels bepalen zelf hoe en wanneer zij de haspels ophalen. De ene groothandel combineert het ophalen met de aflevering van een andere bestelling, een andere rijdt speciale inzamelingsrondes. De service door groothandels geldt voor alle haspels met een maximale diameter van 120 cm. Draka haalt zelf de grotere, houten exemplaren met een kraanauto op.”

 

 Re-use

“Een haspel is een haspel, daar kan weinig fout aan gaan. Haspels verslijten niet of nauwelijks en dus is weggooien na een keer gebruiken echt zonde. Hergebruik gaat dus niet ten koste van functionaliteit of kwaliteit.”

Franka: ‘’Als AGMI vinden we het belangrijk om te kijken in de secundaire markt om daar materialen

Waarom hebben jullie dat gedaan? (Business case)

Duurzaamheidsbijdrage

Frank Oberink: “Als je weet dat we elk jaar duizenden haspels inkopen en maar een fractie terugkrijgen, besef je hoe makkelijk het is om milieuwinst te boeken. Ik besef dat dit gezien de grote duurzaamheidsambities een klein duit in het zakje is, maar liever een kleine stap dan helemaal niets.”

 

Risico’s beperken en kosten verlagen

“Zoals eerder aangegeven zijn er vanuit leveranciers problemen met het tijdig leveren van voldoende haspels. Dit risico kun je afdekken door de geretourneerde haspels in eigen beheer te houden en zelf opnieuw uit te geven. Ook is er een kostenbesparing mee gemoeid. Deze is mooi meegenomen, maar niet substantieel.”

Wat levert het op?

We hebben nu (voorjaar 2021) de pilotfase afgerond en kunnen gaan denken aan opschalen. De pilot heeft al gezorgd voor honderden haspels die gered zijn.

Advies aan andere ondernemers

“Zowel de groothandel, de installateurs en eindgebruikers zijn essentieel om de Haspel Retour Service te doen slagen. Alle groothandels steken er graag tijd en geld in, ook om zich duurzaam te profileren. De bereidheid om samen te werken door de keten heen is er, onderschat dat niet. Ik heb geleerd om altijd positief te blijven. Mijn wens is dat alle kabelfabrikanten dit gaan doen en de hele sector het overneemt.”

 

Video over de Haspel Retour Service van Draka: https://youtu.be/KHfZjJMvlfU

Video over de Haspel Retour Service van Draka