Case

Keykeg: recyclebare plastic fusten

KeyKeg biedt een lichtgewicht alternatief voor stalen fusten. KeyKeg maakt gebruik van de ‘bag-in-keg’ technologie. Een lichtgewicht, dubbelwandig PET fust met daarin een zak van aluminium laminaat.

 

Allereerst zijn er grote besparingen door het gewicht en de ruimte die de fust inneemt. Ten tweede is recycling de grote stap die het bedrijf heeft kunnen maken. In totaal bestaat het fust nu uit 30% gerecycled materiaal, en is het bedrijf hard bezig om een eigen circulaire keten te creëren. Als een fust eenmaal geretourneerd is, wordt 81% van een KeyKeg na gebruik ingezet als grondstof voor de productie van nieuwe KeyKegs gebruikt.

 

De grote uitdaging is om de KeyKegs weer terug in eigen beheer te krijgen, dit lukt nu maar gedeeltelijk. Daarom is er in 2018 een initiatief gestart om meer regie te pakken op het retourneren van onze fusten en daarmee de totale materiaalketen. Vandaar ook de nieuwe naam van ons bedrijf: OneCircle.

 

 

“Momenteel wordt 81% van een KeyKeg na gebruik ingezet als grondstof voor de productie van nieuwe KeyKegs”

Het bedrijf en de uitdaging

OneCircle, voorheen bekend als Lightweight Containers, is de grondlegger van het innovatieve KeyKeg en UniKeg-systeem, fusten gebaseerd op PET technologie die in hoge mate recyclebaar zijn. Het hoofdkantoor bevindt zich in Den Helder, Nederland. Het bedrijf heeft daarnaast meerdere kantoren verspreid over de wereld voor optimale bereikbaarheid voor haar klanten. De KeyKeg en UniKeg fusten worden op vijf productielijnen (Nederland, Duitsland, Spanje, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk) geproduceerd.

 

Traditionele bierfusten zijn van staal. Dit systeem van hervulbare fusten werkt goed voor de traditionele biermarkt. Maar de fusten zijn kostbaar in aanschaf en door het gewicht kan er naar ratio minder drank worden vervoerd per vrachtwagenrit.

Wat hebben jullie gedaan? (Circulaire oplossing)

Anita Veendendaal, directeur: “KeyKeg biedt een lichtgewicht alternatief voor stalen fusten. KeyKeg maakt gebruik van de ‘bag-in-keg’ technologie. Een lichtgewicht, dubbelwandig PET fust met daarin een zak van aluminium laminaat. Door deze combinatie wordt de drank niet blootgesteld aan zuurstof of drijfgas, wat de kwaliteit en houdbaarheid waarborgt. De KeyKegs zijn verkrijgbaar in drie inhoudsmaten: 10, 20 en 30 liter. Wanneer het fust leeg is, wordt het ontlucht middels een speciale ontluchtingstool.”

 

Reduce

Anita: “Allereerst zijn er grote besparingen door het gewicht en de ruimte die de fust inneemt. De fusten zijn lichtgewicht, de 30 liter variant weegt slechts 1,5kg. Dit zorgt ervoor dat de verpakking maar 5% van het totale gewicht van een vrachtlading is. Ook zijn ze beter stapelbaar dan normale fusten. Dit zorgt ervoor dat een gemiddelde vrachtlading 35% meer drank bevat. In het terugnemen van de fusten om ze te recyclen, kunnen ze samengedrukt worden. Hierdoor bevat een gemiddelde vrachtlading 8000 samengedrukte fusten in kratten. In de productie worden grondstoffen gespaard, en in de logistiek CO2.

 

Tenslotte is ook het watergebruik per vulling veel lager. Dit komt door het gebruik van lucht in het koelmechanisme. Hierdoor is per fust maar een halve liter water nodig in plaats van de 8-20 liter in een stalen fust (zie deze link voor meer informatie hierover vanuit OneCircle).”

 

Recycling

“Voor de basecup en gripring gebruikt KeyKeg 100% recycled PP. Om de voedselveiligheid te garanderen bestaat de binnenzak voor nu uit virgin materiaal, dit is op korte termijn niet recyclebaar te maken. In totaal bestaat het fust nu uit 30% gerecycled materiaal, dit percentage stijgt jaarlijks en komt binnen afzienbare tijd al op 40%.

 

We hebben onze eigen circulaire loop kunnen creëren: momenteel wordt 81% van een KeyKeg na gebruik ingezet als grondstof voor de productie van nieuwe KeyKegs, wanneer het retour komt bij de producent.

 

De grote uitdaging is om de Keykegs weer terug in eigen beheer te krijgen, dit lukt nu maar gedeeltelijk. Daarom zijn we in 2018 een initiatief gestart om meer regie te pakken op het retourneren van onze fusten en daarmee de totale materiaalketen. Vandaar ook de nieuwe naam van ons bedrijf: OneCircle. De KeyKeg wordt opgehaald door de reguliere afvalstromen of middels één van de partners van OneCircle. De kunst is om dit partnernetwerk te laten groeien en zo te organiseren dat het retourneren van de fusten geen extra vervoersbewegingen veroorzaakt.”

Waarom hebben jullie dat gedaan? (Business case)

Duurzaamheidsbijdrage

“De missie van OneCircle: De wereld beter achterlaten door de belangen en behoeften van de gehele keten te verbinden en zo een bijdrage te leveren aan de circulaire economie van plastic.” Als familiebedrijf hebben we met de gepatenteerde manier van koeling in 2006 ingezet op circulariteit, vandaar ook de naamsverandering naar OneCircle. Dit om nog meer te benadrukken dat we bestaan om de materiaalketen circulair te maken.

 

Klantwaarde vergroten

Anita: “Vanuit duurzaamheid is onze KeyKeg het enige fust ter wereld, dat past binnen de circulaire economie. Onze fusten zijn compleet anders dan de gangbare varianten. Wij denken dat we met onze aanpak een wezenlijk verschil kunnen maken in het verduurzamen van de bedrijfsvoering.

 

Investeren in minder CO2-uitstoot betaalt zich ook uit voor de klanten van de KeyKeg. Brouwers hoeven met ons systeem geen grote vloot van stalen fusten aan te schaffen. En ze hoeven zich niet druk te maken over het retour halen van de fusten.”

 

Markt vergroten

“Het in gebruik nemen van KeyKeg vraagt geen grote investeringen en is lichgewicht. Daardoor zijn niet alleen brouwerijen en andere gevestigde producten van gekoelde dranken potentiele klanten. De fusten zijn ook uitermate geschikt voor de trend van micro-brouwers en speciaalbieren. Indien gewenst, kunnen kleine spelers en particulieren het fust via de webshop in kleine aantallen aankopen.”

 

Wat levert het op?

In 2006 kwam de eerste KeyKeg op de markt. Inmiddels zijn er wereldwijd KeyKegs in gebruik voor zowel bier, wijn, frisdranken en andere dranken. Voor het bedrijf is circulariteit geen hype, maar de groeiende aandacht voor dit thema bij klanten helpt wel. Het bedrijf is sinds de introductie van de KeyKeg in 2006 met gemiddeld 40% per jaar gegroeid.

Advies aan andere ondernemers