Interview

Simon Rombouts, oprichter Chainable Keukens: “Het is voor klanten heel erg interessant om te zien, ‘hoeveel krijg ik nou terug?'”

Chainable Keukens wil een einde maken aan verspilling van materialen en de overbodige verbranding van 200.000 keukens per jaar. Simon Rombouts, oprichter van Chainable (rechts op de foto met links collega Jordy van Osch) gaat toegewijd de traditionele keukenmarkt te lijf met een compleet nieuw circulair businessmodel. Naar eigen zeggen volgt hij de strategie van ‘new kid on the block’. Met zijn baanbrekende concept wil hij laten zien dat je als circulair ondernemer ook geld kunt verdienen. En dat gaat goed: inmiddels heeft hij tientallen zakelijke klanten en ook ruim 150 particuliere klanten op de wachtlijst staan! Anke van Ravensteijn (CIRCO) ging in gesprek met Simon Rombouts.

 

“Het concept dat we ontworpen hebben is ‘stupid simpel’”

 

Wat is de uitdaging in jullie branche als het gaat om het zetten van circulaire stappen?
“De keuken- en bouwgerelateerde markt is een zeer traditionele markt, wars van verandering. Ze zien alleen dat de aanschafprijs hoger wordt. Alleen, door ons nieuwe businessmodel krijg je bij het terugleveren van de keuken ook weer 25% terug. Bovendien wordt het door de inzet van circulaire materialen ook steeds goedkoper om een keuken op te knappen, 30 tot 40 % van het plaatmateriaal kan bijvoorbeeld nog voor een tweede ronde mee. Zo spaar je veel uit en wordt het ook nog subsidiabel via de milieu-investeringsaftrek. Daar komt nog bovenop dat wij door dit simpele concept maar één dag nodig hebben om een keuken neer te zetten. Het concept dat we ontworpen hebben is ‘stupid simpel’ en dit is prettig qua personeel want je hebt geen dure vakmannen nodig. Dus, je moet wel appels met appels vergelijken. Maar een nieuw concept vergelijken, dat is lastig voor een traditionele markt.”

 

Welke obstakels kwamen jullie tegen onderweg naar het circulair businessmodel?
“Een nieuw concept moet zich eerst bewijzen. Je groeit en je hebt investeringen en klanten nodig. Zo’n groeitraject is lastig want je groeit altijd asynchroon. Er is altijd wel een uitdaging, dan weer een tekort aan mensen, dan aan geld, dan aan opdrachten, enfin, elke ondernemer zal dit herkennen.”

 

Waarom richt Chainable Keukens zich op de zakelijke markt?
“Het is een stuk gemakkelijk om grip te houden op de materialen die in een keuken verwerkt zijn, het sleutelonderdeel van onze businesscase. Want in het businessmodel van Chainable gaan wij uit van de restwaarde van de keuken na gebruik. In de particuliere markt is het lastiger om de materialen terug te krijgen. Door samenwerkingen aan te gaan met bijvoorbeeld woningbouwcorporaties ondervangen we dit, daar blijven keukens zo’n 20 jaar in een complex staan.”

 

“Je kunt niet perfect zijn vanaf het begin, je moet gewoon beginnen”

 

Hoe hebben jullie je businessmodel rond gekregen en welke rol speelt de restwaarde tool daarin?
“Wij hebben een marge op verkoop of verhuur van een keuken, en die is iets hoger op een refurbished keuken. De restwaarde tool hielp ons te bepalen hoeveel restwaarde we kunnen geven aan klanten. Daarmee rekenen klanten op hun beurt weer een meerjarig businessmodel rond. Eigenlijk kun je zeggen dat de restwaarde tool ‘bewijs verschaft’. Je voert alle kosten in: arbeid, logistiek, plaatmateriaal, het shredderen ervan, het schoonmaken van scharnieren, nieuwe spoelbak en kraan, ect. Dan kom je uit op zo’n 25% restwaarde, dus na 15 jaar als de buitenkant van de keuken is afgeschreven dan vervang je kosteneffectief óf de schil of dan koopt Chainable voor 25% de keuken terug.”

 

Heb je nog tips & tricks voor andere partijen die de restwaarde tool willen gebruiken?
“Het is voor klanten heel erg interessant om te zien, ‘hoeveel krijg ik nou terug?’ Daarvoor hebben wij veel aan de restwaarde tool gehad. Het is wel belangrijk om objectief te blijven bij het invoeren en wees transparant: maak duidelijk waarom je voor welke percentages je hebt gekozen. Anders krijg je geen duidelijke informatie. Waar wij wel tegen aanliepen is dat deze tool heel erg is ingestoken op één levenscycli. Maar onze keuken is zo gebouwd dat bijna alles te vervangen is, zo gaat ons basisframe bijvoorbeeld al drie keukenlevens mee. Sommige onderdelen zijn na 30 jaar afgeschreven, anderen na 40 of 60 jaar. Er zitten verschillende leeftijden aan verschillende componenten. Het refurbishen is per jaar ingedeeld, en dan kun je gaan kijken: een component met de leeftijd van 30 jaar, dat betekent één keer vervangen in 60 jaar. Daar kun je mee spelen. Wij kopen de keuken weer terug van de klant voor een ‘van vooraf vastgestelde prijs’, met de tool kunnen wij laten zien waarop de prijs gebaseerd is.”

 

“Inmiddels hebben we 600 keukens geplaatst”

 

Welke resultaten hebben jullie nu al geboekt?
“Inmiddels hebben we 600 keukens geplaatst. En we willen richting 1000, dit halen we begin 2024. En onze Chainable keuken staat in de Nationale Milieu Database (NMD): als beter alternatief dan traditioneel. Bovendien merken we dat een circulair product goed werkt bij het aantrekken van personeel en dat is handig met de huidige arbeidsmarkt.”

 

Wat zien jullie als een volgende circulaire stap?
“In toekomst gaan we ons richten op de consumentenmarkt en willen we praktijk-meubelen en andere marktsegmenten bedienen, zoals de professionele keukenmarkt. En dan: over de grens! Verder hebben meer dan 150 particulieren die op de wachtlijst staan. Dit zijn niet alleen mensen die graag letten op duurzaamheid, ook voor omstandigheden waar de keuken iets meer hufterproof moet zijn, bijvoorbeeld voor mensen met kinderen met sloopgedrag!”

 

Wat zou je andere bedrijven in jullie branche willen meegeven, die de eerste circulaire stap nog moeten zetten?
“Zie dit niet als kosten maar als kans! Dan kun je in de toekomst materialen inkopen voor de prijs van 15 jaar geleden! Kijk eerst goed naar de opbouw van je product, dat geeft heel veel inzicht in wat je er nog mee kunt. Kan ik het nog opknappen en hoe dan? Hoe makkelijk is het om te refurbishen? Als dit niet zo is: moet ik dan in het ontwerp iets veranderen? En als je dat gedaan hebt, kun je nog service toevoegen, dat is heel erg leuk! Dan heb je een grote restwaarde, met voorspelbaar onderhoud. Tot slot: je kunt niet perfect zijn vanaf het begin, je moet gewoon beginnen. Wij zijn 82% circulair en 46% is het gemiddelde dus als je daar al boven zit, ben je al goed bezig. Voor 100% moeten alle partners alles terugnemen, hergebruiken en opnieuw inzetten. Het is ons te doen om de ketensamenwerking. Bijvoorbeeld voor de kranen, wij proberen met dit model ook ketenpartners over te halen dat zij deze ook terugnemen, zo nemen we elkaar mee.”

 

“Waar de rimpels ontstaan kunnen mensen gaan surfen!”

 

Meer weten? Bekijk de website van Chainable Keukens.

Meer informatie over de Restwaarde Tool? Kijk dan hier

Meedoen met een track over Circulair ontwerpen? Kijk bij CIRCO Track

Of neem contact op met CIRCO expert Jeanette Levels-Vermeer: jeannette@circonl.nl

Foto©  René Schotanus

 

Dit artikel is gepubliceerd in september 2023 in samenwerking met CIRCO.

Tags