Interviews

Hoe hebben andere ondernemers een circulaire stap gezet en wat levert ze dat op? Hoe dragen mensen bij overheden en kennisinstituten hieraan bij? Lees de ervaringen hieronder.

 

Jouw ervaringen ook op deze pagina? Vul dit formulier in en we nemen contact met je op.

 

Interviews overzicht

Interview

Marco Pastoor en Franjo Stakovic, oprichters Circospin: “Wij helpen om producten terug te krijgen”

“Wij geven circulariteit vorm op een manier die verder gaat dan het geven van mooie PowerPoints en inspirerende lezingen. Wij dóen het gewoon. "   Marco Pastoor en Franjo Stakovic werkten allebei bij een grote Scandinavische pompenproducent.…

Interview

Waldo Maaskant, van Provincie Brabant: "Wij willen dat Brabant voor de maakindustrie een circulaire koppositie inneemt"

“Het is cruciaal dat grote eindgebruikers hun commitment afgeven, in beweging komen en samen met hun toeleveranciers de slag naar circulariteit maken”   Noord-Brabant heeft een rijke en diverse maakindustrie. Daar staat de provincie om bekend. Al…

Interview

Jan Bartels, medeoprichter NOWOS: “70 tot 80% van alle Li-ion accu’s die we binnenkrijgen kunnen we repareren.”

“We redden heel veel Lithium-ion accu’s van recycling.” Vertelt Jan Bartels, medeoprichter van NOWOS. En dan niet de grote auto-accu’s waar al veel partijen mee bezig zijn, maar juist de kleinere ‘vergeten’ accu’s van bijvoorbeeld elektrische scooters,…

Interview

Jasper Baltus, managing director EcarACCU: "Wij geven bruikbare componenten uit auto-accu's een tweede leven"

Een deukje, hardware die niet meer werkt of een enkele kapotte accucel in de batterij van je elektrische auto. En dan maar de gehele batterij van 200 kg omsmelten voor recycling? Doodzonde vinden ze dat bij EcarACCU.…

Interview

Dennis Bakker, mede-eigenaar BNA-Battery: “Wij hergebruiken intacte cellen, elektronica en behuizing, zodat het gehele accupakket nog een ronde meekan”

4.000 euro voor een nieuwe hybride auto-accu? We kunnen de oude opknappen voor minder, bedachten ingenieurs Murat Aydemir en Dennis Bakker twee jaar geleden. Daarna stroomden de aanvragen binnen. “In Europa is er geen ander bedrijf die…

Interview

Mart Deckers, manager logistieke operatie Volvo: “Via ons statiegeldsysteem hebben we een return rate van 95+% op onze aftersales verkopen”

“De grootste winst is de CO2 besparing”, vertelt Mart Deckers, eindverantwoordelijk manager logistieke operatie Maastricht. Volvo is al in 1945 gestart met Remanufacturing, omdat er na de tweede wereldoorlog een groot tekort was aan grondstoffen. Vandaag de…

Interview

Arjan Ester, directeur Aebi Schmidt: "Overheden moeten van ‘doe mij 22 zoutstrooiers’ naar ‘geef mij een invulling van mijn strooibeleid’"

In Overijssel rijdt een circulaire zoutstrooier rond, waarmee Aebi Schmidt maar liefst 80% CO2 bespaarde ten opzichte van een nieuwe strooier. “Eerst dachten ze ‘die man is niet goed bij zijn hoofd’ als hij provincies en gemeenten…

Interview

Esther Kersten, directeur FLEET: "Je gooit voor veel mensen business as usual op zijn kop. Daar zit je echt op change management"

Op Rotterdam The Hague Airport sorteren zelfrijdende robots jouw bagage. “We bieden logistiek aan als een service”, zegt Esther Kersten, Director Strategy & Sustainability FLEET bij Vanderlande. “We zijn gestart vanaf een wit vel papier met als…