Interview

Rozemarijn van Rhenen, Miele Nederland: “We zijn heel benieuwd hoe de consument onze refurbished apparaten en onderdelen omarmt.”

Bij een naam als Miele denk je misschien niet direct aan een familiebedrijf. Toch is het verantwoordelijkheidsgevoel dat Carl Miele en Reinhard Zinkann zo’n 125 jaar geleden in hun bedrijf inbrachten nog steeds voelbaar, zegt Rozemarijn van Rhenen, projectmanager sustainability voor de Nederlandse tak van Miele. “Wij vinden het belangrijk om een pioniersrol te vervullen voor de hele industrie.”

   

 

“Als familiebedrijf vinden wij dat onze verantwoordelijkheid verder gaat dan de fabrieksdeur”

 

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

“Wat ooit begon met het produceren van kwalitatieve apparaten met een lange levensduur, is uitgegroeid tot een nog bredere ambitie. We zijn er heel druk mee bezig om op alle niveaus duurzaamheid na te streven: door apparaten te produceren die geen sporen achterlaten, in de gebruiksfase bij de klanten thuis, en door gebruikte apparaten en grondstoffen een nieuw leven te geven. Ons doel is om in 2030 op onze productie- en verkooplocaties de helft minder broeikasgassen uit te stoten vergeleken met 2019. Dat is het jaar dat we begonnen zijn met monitoring.”

 

 

“Met tweedekans onderdelen verlaag je de drempel voor reparaties”

 

 

Sinds vorig jaar zijn we in ons land met twee circulaire projecten bezig. Enerzijds om onze wasmachines te refurbishen, anderzijds om onderdelen en materialen te oogsten voor hergebruik en recycling. Deze pilots doen we samen met Holland Circulair, Stichting OPEN, RSC Schiphol, Midwaste en Remade in Holland. Apparaten die voor het einde van de levensduur retour komen, delen we in verschillende categorieën in. Hoe meer het apparaat gebruikt is, hoe hoger de korting is die je als consument ontvangt op een refurbished apparaat. Is de machine geen kandidaat meer voor refurbishing, dan proberen we via onze eigen technici zoveel mogelijk onderdelen een tweede leven te geven met een aantrekkelijke prijs. Zo verlaag je de drempel voor reparaties.”  

 

 

 

 

Wat is de grootste winst?

“Vorig jaar hebben we 300 apparaten gerefurbished en de grondstoffen en materialen van 2500 apparaten geoogst. Dat was nog maar een kleinschalige pilot, de potentie is enorm. We hebben in deze pilot niet alleen 130 ton afval voorkomen, maar ook 260 ton CO2 uitstoot bespaard. Bij opschaling, ook naar andere productgroepen en landen, stijgen die besparingscijfers snel.” 

 

 

“De potentiële besparing van circulariteit is enorm”

 

 

Wat is de grootse uitdaging?

“De huidige wet- en regelgeving kan soms contraproductief zijn voor circulaire ambities. Zo mag je in nieuwe apparaten bijvoorbeeld geen onderdelen hergebruiken. Contragewichten van gietijzer recyclen we nu in onze eigen gieterij in Duitsland. Maar ook kwetsbare onderdelen zoals printplaten kunnen heel goed gereviseerd worden. Wat niet helpt, is dat er altijd een enorme hoeveelheid papierwerk bij komt kijken om gebruikte onderdelen of apparaten over de grens te krijgen, omdat dit als afval geclassificeerd wordt.

 

Intern is het voor ons nog een opgave om de bedrijfsslogan ‘Immer besser’ scherper te definiëren in relatie tot circulariteit. Onze producten en onderdelen gaan door de hoge kwaliteit relatief lang mee en we onderzoeken hoe zich dat tot recycling en refurbishing verhoudt. Ook willen we circulaire strategieën nog verder in de bedrijfsvoering integreren. We nemen losmaakbaarheid van onderdelen al in de ontwerpfase mee, daarom zijn onze apparaten zo goed te repareren. Maar ook hierin kun je altijd een stapje extra zetten: het liefst wil je bij de klant thuis al weten of een apparaat dat teruggaat nog geschikt is voor refurbishing, of vooral voor de oogst van onderdelen en materialen.”

 

 

“Wetgeving en papierwerk zijn soms contraproductief voor circulaire ambities”

 

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

“De mogelijkheid om refurbished apparaten te kopen is voor iedereen beschikbaar, maar nog wat moeilijk te vinden. Dat gaan we de komende periode zichtbaarder maken. De oogst van onderdelen voor losse verkoop en reparaties breiden we verder uit. Sinds deze maand (juli 2024, red.) zijn 6 producten via onze eigen servicetechnici beschikbaar. We zijn heel benieuwd of de klant deze mogelijkheid in overweging neemt.  Voor sommigen is ‘niet nieuw’ toch een drempel, ondanks de garantie die we bieden op refurbished onderdelen. We vertrouwen erop dat de inzet van gebruikte onderdelen ook voor de klant geleidelijk meer de norm zal worden. 

 

De pilot van afgelopen jaar geeft een mooie eerste indruk van de mogelijkheden op het vlak van refurbishing, maar onze ervaringen zijn niet één-op-één internationaal in te zetten. Ons land is relatief compact en heeft eigen regel- en wetgeving. Uiteindelijk willen we circulaire waarde creëren, met netto zero waste. In ons eigen land kunnen we op termijn wellicht kijken naar samenwerkingsverbanden binnen de branche, om een circulaire aanpak ten minste kostenneutraal te kunnen maken.”

 

 

“Uiteindelijk willen we circulaire waarde creëren, met netto zero waste”

 

 

Meer weten? Bekijk de website van Miele Nederland.