Case

Alkondor - Circulaire Gevel

“Onze gevels zijn uniek omdat we ze gemakkelijk kunnen demonteren en ze van zichzelf al een hoge hergebruikwaarde vertegenwoordigen”, zegt Martijn Veerman van Alkondor. “Verbeterde isolatie? Innovatieve zonnetegels? Of een facelift zodat je ‘visitekaartje’ weer helemaal bij de organisatie past? Het is allemaal geen probleem. En na 15 jaar nemen we – als dat nodig is – de gevel weer terug. Dan gaat hij uit elkaar of hij wordt gerefurbished.”

 

“Die pilot in Delft is een geweldige mogelijk om te experimenteren met het idee “gevel-as-a-service”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Martijn: “We hebben een manier hebben gevonden om ervoor te zorgen dat onze gevels steeds meer sustainable worden. De ontwikkelingen in duurzaam bouwen gaan zo snel dat, wat nu state of the art is binnen een paar jaar alweer old school kan zijn. In ons ideale scenario blijven we eigenaar van de gevel en kunnen onze klanten zo steeds de allerbeste gevel bieden voor een interessante prijs. Wij hebben straks namelijk niet één gevel maar honderden gevelelementen in onderhoud. Bij een juiste engineering kunnen we de elementen snel weer demonteren, of onderdelen vervangen en uitwisselen. Dus kunnen we prijsefficiënt verbeteringen aanbrengen. Ook heel circulair is dat aan het einde van de cyclus de hele gevel uit elkaar kan. We streven naar zero waste.”

 

“Dankzij slimme engineering zijn de gevelelementen gemakkelijk te demonteren”

 

Wat is de grootste winst?

Martijn: “De winst zit ‘m in de omslag van denken. Een gevel is niet meer statisch, maar flexibel en kan zich steeds aanpassen. Bijvoorbeeld aan een nieuwe gebruiker of de nieuwste innovaties op het gebied van duurzaamheid. Door hieraan een ‘as-a-service’ concept te koppelen ontstaat een heel nieuw businessmodel. We hoeven het dan niet meer te winnen bij levering. We verdienen ons geld gedurende de hele looptijd. Dat geeft extra stabiliteit en zekerheid.”

 

“We hebben veel uit te leggen, maar als ze het snappen dan gaan ze om”

 

Wat is de grootse uitdaging?

Martijn: “Het concept is technisch heel sterk maar de onze grootste uitdaging is om dat ook over de bühne te krijgen. We praten veel met vastgoedondernemers en die moeten er echt aan wennen. Ze rekenen bijvoorbeeld lineair in plaats van circulair. Maar zo moet je er natuurlijk niet naar kijken. Het ideaalplaatje is een product dat steeds beter wordt. Een product dat bovendien kan meebewegen met de gebruiker van de gebouwen. Wordt de huisstijl lichtblauw, dan kun je de gevel ook aanpassen. Goed uitleggen wat de voordelen zijn en hoe ons concept werkt. Daar valt nog veel winst te behalen. Want als ze het snappen dan gaan ze ‘om’.”

 

“Ik zie het wel groeien, ik krijg echt veel aanvragen binnen.”

 

Welke duurzame stappen staan op de planning?

Martijn: (lacht) ”We doen nu een pilot met de TU Delft en al die gevels staan over 15 jaar weer bij ons op de stoep. Architecten zijn nu bezig om toepassingen te ontwikkelen. En we leren van deze pilot steeds beter hoe een gevel zich gedraagt. Met die informatie kunnen we een potentiële klanten een steeds scherper aanbod doen. We verkopen de gevels nu nog simpelweg. Klanten kunnen daarnaast een servicecontract afsluiten voor onderhoud en monitoring van de gevel. Uiteindelijk willen we naar een echt ‘as-a-service’ model waarbij de gevel ons eigendom blijft en klanten betalen voor gebruik en bijbehorende diensten.