Van bezit naar gebruik: hoe overtuigen we gebruikers?
Op 8 juli organiseren Rijkswaterstaat en Partners for Innovation een webinar over nieuwe verdienmodellen in een circulaire economie. Experts en ondernemers delen hun ervaringen met de acceptatie van eindgebruikers om heel anders met producten om te gaan.
Het leasen van een fiets, een abonnement op een koptelefoon of alleen betalen voor je wasmachine als je een was draait. In een circulaire economie zien we een trend van het aanschaffen van een product naar het betalen voor gebruik van een product. Daarbij blijft het product eigendom van de producent.
Wat maakt dat de ene product-as-a-service een daverend succes is terwijl de andere niet aanslaat bij het grote publiek? In dit webinar spreken we met een expert op gebied van consumentenacceptatie van circulaire producten over elementen die belangrijk zijn bij het ontwerpen van een product en de bijbehorende service. Daarnaast komen drie ondernemers aan het woord die vertellen over de succesfactoren en geleerde lessen van hun product-as-a-service.
Programma 8 juli, van 15.30-17.00
- Gebruikersacceptatie van product-as-a-service – Vivian Tunn, TU Delft, Industrial Design
- Ervaringen van ondernemers: Succesfactoren en lessons learned
- Richard Burger – Swapfiets
- Colin Bom – Homie
- Tom Leenders – Gerrard Street
- Paneldiscussie met de sprekers en gelegenheid voor publieksvragen
Het webinar is gratis toegankelijk. U kunt zich hier aanmelden.
Meer nieuws
Rozemarijn van Rhenen, Miele Nederland: “We zijn heel benieuwd hoe de consument onze refurbished apparaten en onderdelen omarmt.”
Vorig jaar reviseerde Miele 300 apparaten en oogstte de grondstoffen en materialen van 2500 apparaten in een kleinschalige pilot. "We hebben in deze pilot niet alleen 130 ton afval voorkomen, maar ook 260 ton CO2 uitstoot bespaard. Bij…
Lees meer
Menko Eisma, algemeen directeur TRIUMPF Nederland: “Op het moment dat we begonnen met het opknappen van oude machines, ontstond daarmee een interessant businessmodel”
TRUMPF Nederland BV, onderdeel van het Duitse familiebedrijf TRUMPF met ruim 70 dochterondernemingen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië, kent verschillende divisies: lasersnijmachines, laserbronnen, waartoe ook 3D-lasers behoren, EUV (extreem ultraviolet licht) voor de productie van…