Van bezit naar gebruik: hoe overtuigen we gebruikers?

Op 8 juli organiseren Rijkswaterstaat en Partners for Innovation een webinar over nieuwe verdienmodellen in een circulaire economie. Experts en ondernemers delen hun ervaringen met de  acceptatie van eindgebruikers om heel anders met producten om te gaan.

 

Het leasen van een fiets, een abonnement op een koptelefoon of alleen betalen voor je wasmachine als je een was draait. In een circulaire economie zien we een trend van het aanschaffen van een product naar het betalen voor gebruik van een product. Daarbij blijft het product eigendom van de producent.

 

Wat maakt dat de ene product-as-a-service een daverend succes is terwijl de andere niet aanslaat bij het grote publiek? In dit webinar spreken we met een expert op gebied van consumentenacceptatie van circulaire producten over elementen die belangrijk zijn bij het ontwerpen van een product en de bijbehorende service. Daarnaast komen drie ondernemers aan het woord die vertellen over de succesfactoren en geleerde lessen van hun product-as-a-service.

 

Programma 8 juli, van 15.30-17.00

  • Gebruikersacceptatie van product-as-a-service – Vivian Tunn, TU Delft, Industrial Design
  • Ervaringen van ondernemers: Succesfactoren en lessons learned
    • Richard Burger – Swapfiets
    • Colin Bom – Homie
    • Tom Leenders – Gerrard Street
  • Paneldiscussie met de sprekers en gelegenheid voor publieksvragen

 

Het webinar is gratis toegankelijk. U kunt zich hier aanmelden.

Circulaire routekaart voor installaties in de maakindustrie

De productgroep Circulaire Klimaatinstallaties bereidt een routekaart voor om te komen tot een 25 procent lagere MKI-score voor klimaatsystemen in 2030. Waarom is dit zo belangrijk en welke problemen moeten getackeld worden? Ruben Zonnevijlle, Atze Boerstra en…

Paul van der Meer en Danny van den Nieuwendijk van Van der Valk Solar Systems: “Met een inzamelsysteem verleng je de levensduur van materialen met een factor twee.”

Circulariteit zit in het dna bij Van der Valk Solar Systems, een ruim zestig jaar oud Westlands familiebedrijf. “Oorspronkelijk maakten we constructiematerialen voor de glastuinbouw”, vertelt projectmanager Danny van den Nieuwendijk. “Kassen moesten efficiënt gebruik kunnen maken…