Draka lanceert duurzame Haspel Retour Service

Elk jaar brengen kabelfabrikanten duizenden nieuwe kabelhaspels in omloop, maar slechts een klein deel daarvan komt retour. Dat kan duurzamer, vindt kabelfabrikant Draka. En daarom start zij samen met de technische groothandel de Haspel Retour Service.

 

“Wij kopen jaarlijks duizenden haspels in, maar daarvan krijgen we slechts een fractie retour. Het merendeel belandt bij het afval.” , zegt Frank Oberink.  Twee jaar geleden begon de business manager wholesale van Draka samen met de groothandel zijn zoektocht naar een systeem voor hergebruik van kabelhaspels. En nu presenteert hij vol trots de Haspel Retour Service. Een eerste versie van een doordacht systeem waarmee hij uiteindelijk 100 procent van de uitgeleverde haspels retour hoopt te krijgen.

 

Lees meer en bekijk de video over de retourservice op de website van FME.

Rekenmodel financiële restwaarde toont aan: hergebruik loont!

FME, Koninklijke Metaalunie en het ministerie van Economische Zaken hebben het onderzoek ‘Normering financiële waardebepaling’ laten uitvoeren. Uit 75 cases blijkt duidelijk dat hergebruik ten opzichte van recycling niet alleen meer milieuwinst oplevert maar ook financieel voordeliger is. Tot…

Kennisinstellingen zien kansen én valkuilen bij ‘reparatie'-wetgeving

De Europese Commissie wil het makkelijker maken voor consumenten om hun producten te (laten) repareren. Goed nieuws voor het milieu. Maar er moet met veel zaken rekening worden gehouden. Tien wetenschappers van de Universiteit Leiden, TU Delft,…