Interview

Niels Maat, SEW-EURODRIVE: "Klanten krijgen een defect product binnen drie dagen terug; zo goed als nieuw, tegen een vaste prijs net onder de nieuwprijs"

Niels Maat is Manager Drive Solutions en Drive Service bij familiebedrijf SEW-EURODRIVE, wereldwijd trendsetter in aandrijftechniek. SEW-EURODRIVE levert oplossingen voor aandrijf- en besturingstechniek in machinebouw. Omdat het een familiebedrijf is, staat duurzaamheid in de breedste zin goed op de kaart. Ook heeft het bedrijf een groot handelingsperspectief, want ontwerpen, assembleren, verkopen en service gebeurt allemaal in eigen beheer.

 

SEW-EURODRIVE deed in 2016 mee aan een CIRCO Track maar past vanuit de lean-gedachte al veel langer circulaire principes toe. Dit gebeurt over de gehele levenscyclus van het product, van ontwerp tot productie, gebruik en end of life.

 

De arbeidsintensieve reparatieafdeling is omgebogen naar een veel efficiëntere re-use afdeling.

 

Klanten kunnen een defect product hier inleveren en krijgen binnen drie dagen hun unieke product gegarandeerd weer terug; zo goed als nieuw, tegen een vaste prijs net onder de nieuwprijs, met een dubbel zo lange garantietermijn. Slijtgevoelige onderdelen worden vervangen en slijtvaste onderdelen worden hergebruikt. “Dit is inmiddels helemaal geaccepteerd in de markt en het biedt ons een competitief onderscheid ten opzichte van al onze concurrenten”, aldus Niels.

Naast deze continue stroom van remanufactured producten, loopt er in diezelfde fabriek ook een stroom van nieuwe producten. En daar ligt de uitdaging van Niels:

 

“Veel van onze klanten hebben aandrijvingen over. Zouden we deze producten terug kunnen nemen, de slijtvaste onderdelen hieruit kunnen halen en daarmee onze voorraad van nieuwe productonderdelen kunnen aanvullen?”

 

“Een klant die bij SEW-EURODRIVE iets koopt, koopt dan een product waar mogelijk gebruikte onderdelen inzitten. Hoe verkoop ik dit hybride product aan een klant?” Niels krijgt als advies om te toetsen of de klanten van SEW-EURODRIVE bezwaar hebben tegen het hybride product. En om die huiverige klant te overtuigen, ook nog een stel verkoopargumenten: de langere garantietermijn, het gegeven dat vervangen onderdelen verbeterde onderdelen zijn die het product sterker maken, de lagere CO2-footprint van het product, en tot slot zou Niels de klant kunnen vertellen waarom hergebruik van materiaal een goede ontwikkeling is. De aanwezigen vermoeden dat hier eigenlijk geen groot probleem ligt, en Niels dit gewoon kan gaan uitrollen. De schaal is natuurlijk wel groot. “Als we dit gaan doen, dan doen we dit voor alle 2500 klanten in Nederland. Het moet één systeem worden, zonder uitzonderingen”.

Bron: Circo