Interview

Marcel de Graaf, eigenaar HR Premium Parts: “Gereviseerde onderdelen zijn als nieuw - of beter”

“Dat je onderdelen ook in Nederland kunt laten reviseren, zit nog niet echt tussen de oren van fabrikanten, installateurs en particulieren.”

 

HR Premium Parts verkoopt al jaren gereviseerde onderdelen van cv-ketels en ventilatiesystemen. Mede om de zomerdip in de workflow op te vangen, startten Marcel de Graaf en zijn businesspartner in 2019 met de revisie van omvormers voor zonnepanelen. Inmiddels vormt dit specialisme al bijna de helft van hun jaaromzet. “Die omvormers gaan als de brandweer.”

  

“Omvormers gaan als de brandweer”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

“Er wordt vreselijk veel nodeloos weggegooid. Dat is onzinnig. Van een defecte printplaat of omvormer is vaak nog 95 procent goed. Maar wanneer het buiten de garantietermijn valt, zegt een installateur meestal meteen: u kunt een nieuwe kopen. Wanneer je een onderdeel reviseert, is dat niet nodig. Dan is hij weer zo goed als nieuw, of soms zelf beter. Zoals bijvoorbeeld bij de ventilatorbox van een warmtepomp. Die gaat vaak stuk, omdat de lagers niet bestand zijn tegen de vochtige lucht die daarin circuleert. Particulieren moeten al gauw 600 euro neerleggen voor een nieuwe, terwijl wij voor de helft van de prijs een kwalitatief beter gereviseerd product leveren met ook nog eens 5 jaar garantie. We hebben al vaker hardop tegen fabrikanten geroepen: doe er nou gewoon vochtdichte lagers in, dan gaat hij veel langer mee. Zo lang zij dat niet doen, doen wij het. Want ja, het kan voor fabrikanten ook een verdienmodel zijn om suboptimale onderdelen te gebruiken.”

 

“Wanneer je een onderdeel reviseert, hoef je geen nieuwe te kopen”

 

Wat is de grootste winst?

“Revisie onderdelen werden vaak een beetje buiten beeld toegepast in situaties waar de particulier geen eigenaar is van de betreffende klimaatinstallatie. Een installateur die voor een woningbouwcorporatie werkt voor een vaste prijs per servicecontract per cv-ketel heeft er baat bij om de materiaalkosten zoveel mogelijk te beperken. Zij zullen eerder gereviseerde onderdelen kopen dan installatiebedrijven die zelf niet voor de kosten hoeven op te draaien. Die ‘onderdelenreparatiedienst’, zoals wij het graag noemen, is via ons ook beschikbaar voor kleinere installateurs én zichtbaar voor particulieren. Revisie is niet alleen veel goedkoper, het bespaart ook 85 tot 90 procent van de grondstoffen en de daarmee gepaard gaande uitstoot van broeikasgassen. Wat mij betreft is het misschien wel de allergrootste winst dat langzaamaan meer fabrikanten dat lijken te gaan beseffen en wellicht in de toekomst revisie onderdelen gaan verkopen.”

 

“Met revisie bespaar je 90 tot 95 procent van de grondstoffen én uitstoot”

 

Wat is de grootse uitdaging?

“Europese fabrikanten zijn veelal eerder assemblagebedrijven, die onderdelen van over de hele wereld verwerken tot een product. Zij zien revisie mede daardoor vaak als ‘lastig’. Je gaat een defecte printplaat niet terugsturen naar China. Dat je onderdelen ook in Nederland kunt laten reviseren, zit nog niet echt tussen de oren van fabrikanten, installateurs en particulieren. Er zijn in Nederland ook welgeteld maar twee bedrijven die dit doen. Dat de markt voor gereviseerde omvormers nu zo enorm groeit, met zo’n 70 procent per jaar, komt doordat de omvormers die hoorden bij de eerste grootschalige lichting zonnepanelen nu, na 8 à 10 jaar, regelmatig mankementen gaan vertonen. Daarnaast ligt de nieuwprijs vaak relatief hoog en is de verkrijgbaarheid beperkt. Daarbij zitten we in een grappige spagaat: enerzijds willen we graag dat iedereen overstapt op gereviseerde onderdelen en omvormers, anderzijds mag de vraag ook niet té snel toenemen want dan moeten we vaker nee verkopen. Dan kunnen we het niet meer behappen.”

 

“Onze omzet groeit zo’n 70 procent per jaar”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

“Het is onvermijdelijk dat we gaan groeien, zowel qua locatie als in aantal medewerkers. Nu regelen wij de verkoop en service nog met z’n drieën. Het hele spectrum van inzameling, revisie en service doen we samen met onze partners: Refurn, Inexeon en Van Laanen Technical Services. Intussen heb ik de website omvormergarage.nl geclaimd. Die gaan we waarschijnlijk op een platform-achtige manier inrichten, zodat iedereen daar basisinformatie op kan vinden. Denk bijvoorbeeld aan de betekenis van veel voorkomende foutcodes. Daar worden we nu heel vaak over gebeld, ook door particulieren. Ik wil iedereen graag helpen, maar daar hebben we gewoon de tijd niet voor. Ook het inrichten van zo’n nieuwe website kost tijd. Dus mocht iemand die dit leest het gevoel hebben dat hij of zij ons – op wat voor manier dan ook- wil komen versterken: neem vooral contact op.”

 

“ Op de website omvormergarage.nl vind je straks basisinformatie over foutcodes en dergelijke”

 

Meer weten? Bezoek de website van HR Premium Parts.

Gepubliceerd in maart 2023. Fotografie © Fotopersbureau Hissink.