Interview

Piet Geerts, medeoprichter Blue Kitchen: "In de Nederlandse zakelijke markt wordt 40.000 ton aan keukens weggegooid per jaar. Dat kan anders!"

Een gemiddelde keuken is opgebouwd uit tegen elkaar geplaatste kastjes van spaanplaat of MDF. “Allemaal aard- en nagelvast, dus zo’n keuken kan niet meeverhuizen”, zegt Piet Geerts, medeoprichter van Blue Kitchen. Per jaar wordt in Nederland alleen al in de zakelijke markt 40.000 ton aan keukens weggegooid. Met een circulaire keuken hoeft dat niet meer.

 

“Een circulaire keuken kun je gewoon meeverhuizen”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

“In 1990, toen ik met mijn compagnons Alex en Don een leasebedrijf startte voor onder meer keukens en badkamers, betekende ‘duurzaam’ nog: ‘gaat lang mee’. Dat is natuurlijk een belangrijk aspect van duurzaamheid, maar er komt veel meer kijken om het milieu te sparen. Na vele jaren en het opzetten van verschillende andere bedrijven, keerden we weer terug bij de keukens. Deze keer zien we ‘duurzaamheid’ echt als manier om iets terug te doen voor alle jaren waarin we als ondernemers minder oog hadden voor het milieu. Onze keukenframes gaan makkelijk zestig tot tachtig jaar mee en er is tot zestig procent minder frontmateriaal voor nodig. Bovendien zijn onze keukens modulair opgebouwd zodat alle onderdelen herbruikbaar zijn en ze gemakkelijk verplaatst en gerenoveerd kunnen worden.”

 

“Zelf bouwen we niks. We hebben geeneens een kantoor. Maar we brengen partijen bij elkaar die de productie van onze keukens beter doen dan wij ooit zouden kunnen. Partijen die kunnen opschalen, want om impact te maken, moeten we grote aantallen keukens kunnen fabriceren. Woningcorporaties en vastgoedbeleggers zijn dan ook onze eerste doelgroep. Het frame van een BlueKitchen is, net als een autobody, gemaakt van gevouwen roestvrij stalen plaatmateriaal. Het frame wordt door autoproducent VDL gemaakt. Het is superlicht, zonder ook maar één schroef, popnagel of lasverbinding: helemaal gevouwen en in elkaar geklikt, en bijzonder sterk. Vergelijk het met het principe van een papieren vliegtuigje: het papier krijgt zijn sterkte door het te vouwen.”

 

“We brengen partijen bij elkaar die de productie tien keer beter doen dan wij zouden kunnen”

 

Wat is de grootste winst?

“Op de inbouwapparatuur, scharnieren en de kranen na, zijn onze keukens volledig circulair. We gebruiken geen gifstoffen. Het spaanplaat en MDF in traditionele keukens bevat formaldehyde, aangemerkt als kankerverwekkende stof. Wij gebruiken bierborstel als basisgrondstof, een restproduct van de bierbrouwerij. Dit wordt verlijmd met Niaga, een door DSM ontwikkelde lijmsoort. Als je de naam omdraait, lees je Again: na gebruik kan DSM de bierborstel en de Niaga weer scheiden en opnieuw gebruiken. In principe kan dat eindeloos vaak.”

 

“Door gebruikmaking van het rvs framework zijn sowieso al veel minder grondstoffen nodig dan voor traditionele keukens. We leveren de keukens inclusief achterwand, zodat er bij plaatsing ook geen stucadoor of tegelzetter meer aan te pas hoeft te komen. Na vijftien of twintig jaar kun je de panelen simpelweg vervangen. De aanvangskosten zijn dan wel wat hoger, maar dat haal je er door de lange levensduur dubbel en dwars uit.”

 

“De panelen zijn eindeloos te recyclen”

 

Wat is de grootse uitdaging?

“We streven naar 100 procent circulariteit. Het frame, de panelen en de spoelbak zijn dat al. De kraan, de scharnieren en de geleiders nog niet helemaal. En voor wat betreft de inbouwapparaten is er nog werk aan de winkel. Onze partners op dat vlak, zoals AEG en Blum, hebben zich eraan gecommitteerd om hun apparatuur en scharnieren over een paar jaar circulair te hebben. Hopelijk gaan andere producenten daarin mee. We willen hierin de rol van aanjager spelen. Als we alle keukens in Nederland zouden vervangen, zou dat een onvoorstelbare hoeveelheid materiaal, CO2-uitstoot en vervuiling besparen. Zeker ook voor de lange termijn. ”

 

“We willen de rol van aanjager spelen”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

“We zijn eigenlijk nog maar net begonnen om actief de markt op te gaan, maar de eerste offerte voor 500 keukens ligt er al. Zo’n investering van enkele miljoenen wil je als opdrachtgever liever opknippen in maandbedragen. Dat is dan ook onze volgende stap. Zodra ons productgamma compleet is, willen wij ons gaan focussen op het organiseren van Product as a Service: keukens aanbieden voor een vast bedrag per maand, inclusief service, onderhoud en hergebruik. Daar hebben we al een begin mee gemaakt, maar we willen eerst de keukentrein goed op de rails zetten.”

 

“Uiteindelijk willen we ook de consumentenmarkt gaan betreden. Over een maand of drie verwacht ik daar de goede partners voor bij elkaar te hebben. Het model Tria van BlueKitchen staat bij VDL in de kantine opgebouwd; het is leuk om de enthousiaste reacties van de medewerkers en potentiële klanten daarop te zien. We verwachten ook op de particuliere markt heel veel belangstelling.”

 

“We ontwikkelen ons richting Product As A Service”

 

Meer weten? Bezoek de website van BlueKitchen.

 

Datum publicatie: mei 2021

Tags