Case

Volvo – Remanufacturing

“De grootste winst is de CO2 besparing”, vertelt Mart Deckers, eindverantwoordelijk manager logistieke operatie Maastricht. Volvo is al in 1945 gestart met Remanufacturing, omdat er na de tweede wereldoorlog een groot tekort was aan grondstoffen. Vandaag de dag past remanufacturing helemaal bij hun duurzaamheidsambities. “We willen hetzelfde bereiken als de EU, maar dan 10 jaar eerder.” 

 

“In 2040 wil Volvo CO2 neutraal zijn”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Mart: “We gebruiken een soort van statiegeldsysteem om onderdelen, zoals versnellingsbakken en motoren, terug te krijgen. Op deze manier hebben we een return rate van meer dan 95% van een groot deel van onze in aftersales verkochte onderdelen. Wij identificeren het ontvangen onderdeel, verpakken het op een voorgeschreven wijze en slaan het op in ons magazijn in Maastricht. We werken met door Volvo Car geselecteerde remanufacturing bedrijven die de onderdelen reviseren naar nieuw-staat of zelfs beter. Dan gaan ze naar ons centrale magazijn in Zweden, waarna ze weer verkocht worden in de aftersales als vervangende onderdelen.”

 

“Via ons “statiegeldsysteem” hebben we een return rate van meer dan 95% op onze aftersales verkopen”

 

Wat is de grootste winst

Mart: “De grootste winst is de CO2 besparing. Neem aluminium, door remanufacturing voorkom je zo’n 70% van de CO2 uitstoot vergeleken met het gebruik van een nieuw aluminium onderdeel. Dat is een grote reden waarom we dit doen. Daarnaast is remanufacturing goedkoper dan nieuwe productie doordat er minder grondstoffen nodig zijn die op een kostbare manier ontgonnen moeten worden.”

 

“De CO2 besparing is gigantisch”

 

Wat is de grootste uitdaging

Mart: “Er komt veel op ons af waar we ons op moeten voorbereiden. Volvo is een zeer uitdagend sustainability programma begonnen. Naast remanufacturing worden ook repair, refurbish en reuse voor ons steeds belangrijker evenals de electrificatie van ons hele wagenpark. Dan zullen we andere handelingen moeten verrichten.

 

Daarnaast krijgen we nieuwe type onderdelen toegestuurd door de toename van elektrische auto’s. Eerst kregen we alleen onderdelen toegestuurd voor combustion engines, toen ook voor hybride en binnenkort krijgen we dus ook onderdelen van 100% elektrische auto’s. Maar hier zijn we gelukkig op voorbereid. Eind 2015 verhuisden we onze operatie van Sittard naar Maastricht en hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om ons te verbeteren in ergonomie-, efficiency-, en milieutechnisch opzicht waarbij we ook rekening gehouden hebben met toekomstige ontwikkelingen. Zo hebben we ruimte om uit te breiden als dat nodig is door alle veranderingen die op ons afkomen.”

 

“De grootste uitdaging voor ons is het uitbreiden van onze activiteiten met reuse en refurbish activiteiten.”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Mart: “Volgende stappen zijn onze remanufacturing service ook verlenen aan zusterbedrijven zoals Lync&Co en Polestar.

 

Daarnaast verwacht ik nieuwe verdien-modellen in de automotive. Wanneer hogere veiligheidseisen en CO2 besparing EU wetgeving wordt, dan kosten auto’s meer en ligt het voor de hand dat veel meer auto’s met een subscription, een soort van lease, verkocht gaan worden. Bij subscription blijft de auto in principe eigendom van de producent, in dit geval Volvo. Dat is weer een volgende stap in circulariteit. Ik schat in dat dit voor 2050 realiteit wordt.

 

Ten slotte zijn we nu lokaal bezig met een onderzoek om circa 700 vierkante meter zonnepanelen op ons pand te leggen om onze locatie energieneutraal te maken qua elektriciteit. Gas hebben we dan wel nog maar op termijn hopen we dat ook in te ruilen voor zelfopgewekte energie. In al het andere, refurbishen, repair enzovoorts willen we ook een grote slag gaan slaan. De toekomst ziet er energiek uit.”