Case

Vanderlande - FLEET

Op Rotterdam The Hague Airport sorteren zelfrijdende robots jouw bagage. “We bieden logistiek aan als een service”, zegt Esther Kersten, Director Strategy & Sustainability FLEET bij Vanderlande. “We zijn gestart vanaf een wit vel papier met als doel om circulariteit integraal in het ontwerp mee te nemen.”

 

“FLEET is een flexibele oplossing die mee kan bewegen met de behoefte van de klant en volledig circulair is.”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Esther: “We zijn twee-en-een-half jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van FLEET. Dit zijn zelfrijdende voertuigen, oftewel robots, die bagage door luchthavens vervoeren. Met elke klant maken we afspraken over de te leveren prestatie, bijvoorbeeld het verwerken van 4.000 tassen per uur. Daarbij nemen we alle complexiteit weg bij de klant door zowel het ontwerp, de installatie, de financiering, het onderhoud, product en software upgrades en optioneel de operatie voor onze rekening te nemen. We ontzorgen de klant dus compleet. Helemaal in het geval van bagagerobots is dit een groot voordeel voor de klant, want deze technologie is anders dan wat ze gewend zijn en ontwikkelt zich ontzettend snel. De voertuigen hebben een modulair ontwerp waarbij innovatiegevoelige componenten, zoals sensoren en batterijen, makkelijk vervangen kunnen worden. Circulair gaat voor ons over hoe je met zo min mogelijk materiaal zoveel mogelijk prestatie kan genereren over de gehele levenscyclus. En over het nemen van verantwoordelijkheid voor het daadwerkelijk sluiten van de materialenketen.”

 

Daarnaast hebben we een technologisch platform ontwikkeld om product- en procesverbeteringen direct door te voeren. Op basis van inzichten die bijvoorbeeld op Rotterdam The Hague Airport zijn verkregen, kunnen we via ons value center de verbeteringen direct doorvoeren bij al onze andere klanten. Dit is een enorme meerwaarde voor klanten die voorop willen blijven lopen in een veeleisende, snel veranderende wereld.”

 

“Afgelopen twee-en-half jaar was een enorme snelheidstrein, van een blanco start naar vier vliegvelden waar we FLEET hebben getest”

 

Wat is de grootste winst?

Esther: “De grootste impact zit in het voorkomen van assets die niet optimaal gebruikt worden, en daarmee het besparen van ontzettend veel materiaal. Conventioneel zet een vliegveld bagagelogistiek neer voor 15 jaar, met de verwachting dat de piek aan het einde van deze jaren zit. Dit betekent dat je 14 jaar onnodige overcapaciteit hebt. Denk ook aan uitzonderlijke evenementen, zoals de Olympische Spelen. Vandaag de dag moeten vliegvelden een onwijs groot systeem neerzetten voor die paar maanden. Maar door de flexibele oplossing van FLEET kunnen we de robots inzetten waar capaciteitsbehoefte is en ze daarna terugnemen en weer inzetten op een andere plek. We zien de hele wereld als onze marktplaats en er is altijd ergens wel een piek die onze robots kunnen invullen.”

 

“Wij willen het maximale uit materialen halen”

 

Wat is de grootste uitdaging?

Esther: “Een grote uitdaging is dat luchthavens het – in eerste instantie- lastig vinden om veranderingen door te voeren. We hebben bijvoorbeeld ervaren dat als we aan een klant vertelden dat we opereren volgens een servicemodel, de reactie soms wat terughoudend was. Met name omdat vliegvelden vaak (vanwege regelgeving) een investeringsbudget hebben en minder mogelijkheden hebben voor terugkerende operationele kosten. Door middel van workshops zijn we het gesprek met de klant aan gegaan om beter te begrijpen waar de mogelijke pijn zit. Hierdoor zijn we erachter gekomen dat ze best open staan voor veranderingen, maar dat dit aan een aantal randvoorwaarden moet voldoen. Daar kun je dan je business model op aanpassen. Het huidige business model biedt klanten keuzemogelijkheden en daarom kunnen we met hun meebewegen. Maar de kern van de propositie die de circulariteit waarborgt, wordt niet aangetast. We bewegen mee zonder dat het servicemodel omvalt.“

 

“Je gooit voor veel mensen business as usual op zijn kop. Daar zit je echt op change management.”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Esther: “We gaan nu de scale up fase in. We begonnen als interne accelerator aan de rand van de organisatie, maar nu gaan we terug de organisatie in om te groeien. Zo is voor een groot deel van Vanderlande het circulaire servicemodel nieuw. Ook gaan we de Vanderlande kanalen klaarstomen om de markt op te gaan. Dit betekent dat we de organisatie mee gaan nemen in het verhaal met sales als belangrijkste partij. Maar denk ook aan de supply chain & asset management met thema’s als hoe gaan we onze robots en software beheren, het op grote schaal uitvoeren van upgrades en reparaties, het regelen van de retourloop van componenten, en natuurlijk het regelen van de recyclingloop van materialen aan einde van de levensduur? Op dit moment ligt de focus op luchthavens, maar we zien ook mogelijkheden in andere markten liggen.

 

Ik zie FLEET als een enorme kans om echt te laten zien hoe je een volledig geïntegreerd circulair model realiseert dat tegelijkertijd meerwaarde aan de klant biedt. Mijn droom is dat ons voorbeeld inspireert en dat anderen onze circulaire zienswijze kopiëren. De kracht moet erin zitten dat we als Vanderlande voorop blijven lopen, maar dat we onze kennis op het gebied van duurzaamheid ook delen. Hoe mooi zou het zijn als andere bedrijven door ons geïnspireerd raken en zelf ook circulaire stappen gaan zetten? Alleen zo bereiken we een circulaire wereld.“