Case

Revamo - Slijtage oplossingen

“Wij zijn het gewend om slijtageproblemen op te lossen.” Vertelt Roelof Vedder, eigenaar van Revamo. Dit doet het Meppelse bedrijf via thermisch spuiten, lasercladden en machinale bewerkingen. Ook bedenken ze slimme oplossingen met partners. “In samenwerking met een pompfabrikant coaten we alleen het gedeelte van pomp-assen dat chemisch resistent moet zijn. Dit in plaats van de hele as van het kostbare materiaal te maken. Wij noemen dit slimmer produceren.”

 

“We zoeken partners, ben jij een machinebouwer die de circulaire economie omarmt neem dan contact met ons op.”

 

Hoe passen jullie binnen de circulaire economie?

Vedder: “Wij zorgen dat onderdelen het zo lang mogelijk blijven doen. Zo coaten we zwaarbelaste onderdelen voor de chemische industrie. Voorheen stond elk half jaar productie drie weken stil omdat er gaten kwamen in onderdelen van de reactor. Met een coating brachten we dit naar elke negen maanden stilstand. Daar was de klant al heel blij mee, maar wij eigenlijk nog niet. Met nog een andere coating brachten we dit op een standtijd van twee jaar. Zo’n coating kost geld, maar zij hebben een maand productie per jaar meer. En daar zijn ze heel blij mee.

 

Ook krijgen we onderdelen die afgedankt zijn. Pomp-assen, lagerhuizen, walsen, noem maar op. Die herstellen we. Wat we ook vaak doen in overleg met de klant is het onderdeel beter dan nieuw maken. Als we weten waar slijtage ontstaat dan kunnen wij een coating aanbrengen om dit te voorkomen.

 

Ten slotte krijgen we steeds meer nieuwe onderdelen om te coaten. Sommige van onze klanten bouwen machines die de hele wereld overgaan. Als er een kritisch onderdeel stuk gaat moet een monteur de wereld overvliegen om het op te lossen. Wij voorkomen dit.”

 

”Wij hebben keuze tussen 130 coatings voor diverse verbetereigenschappen”

 

Wat is de grootste winst?

Vedder: “De CO2 uitstoot van herstel is slechts 10% vergeleken met nieuw. En de besparing wordt nog groter bij oude machines waarvan onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn. Als wij voorkomen dat de machine bij het schroot belandt doordat we een onderdeel herstellen, dan is dat een gigantische CO2 besparing.”

 

“Levensduur verlengen doen we al op kostenbasis, maar waarom wordt daar de CO2 winst niet in meegenomen?”

 

Wat is de grootste uitdaging?

Vedder: “Een ongeschreven wet is dat herstel maar 60 procent mag kosten van de nieuwwaarde. Als we circulair willen worden, dan moet dat naar 80, 90, misschien wel 100 procent. Ik snap niet dat een beter product met een lagere CO2 uitstoot maar 60% van de nieuwprijs mag kosten. Zelfs overheidsinstellingen zeggen dat 60% acceptabel is en daarboven gooien ze het weg. Terwijl dat helemaal niet hoeft. Stel je voor dat de overheid voor hun inkoop gaat voorschrijven dat herstel tot 80% van de nieuwprijs mag kosten, dan snijdt het mes aan twee kanten. Het is voor hen een besparing en voor ons inkomsten. Ik weet zeker dat we daar veel kunnen bereiken.

 

Daarnaast worden inkopers worden vaak afgerekend op hun budget. Dit is een perverse prikkel om niet voor een duurdere, levensduurverlengende oplossing te kiezen. Een ander probleem is dat grote bedrijven hun onderhoud outsourcen. Die onderhoudsbedrijven zitten ook niet te springen om slijtvaste coatings, want dan hebben zij minder te doen.

 

Ten slotte zien we dat bedrijven die de circulaire gedachte onderschrijven versleten onderdelen vervangen door nieuwe. Maar door het herstellen van deze onderdelengaat de CO2 footprint veel meer omlaag.”

 

“Ik snap niet dat een beter product met een lagere CO2 uitstoot maar 60% van de nieuwwaarde mag kosten”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Vedder: “We zoeken partners. Machinebouwers die de circulaire economie willen omarmen moeten contact met ons opnemen. Samenwerking kan heel simpel zijn, bijvoorbeeld zij weten wat een onderdeel nieuw kost, wij weten wat reparatie kost, dan kunnen we dit naast elkaar leggen en een keer over hebben. Ook kunnen wij ze ondersteunen om hun onderdelen en machines langer werkzaam te houden.”

Tags