Case

Remeha - ReNewed

“Over 30 jaar bestaan aardgas gestookte cv-ketels echt niet meer”, volgens Edu Veldhuis, Operations Director bij Remeha. Heating as a service, dat wordt de toekomst, en per geval zal het verschillen of dat via een warmtepomp, warmtenet, waterstof of iets totaal anders gebeurt. Wat Remeha vandaag al doet? Via Remeha ReNewed refurbishen ze gasluchteenheden, beveiligingsautomaten en controlboxen én verkopen ze opnieuw met 2 jaar garantie.

 

“De duurzaamheidsgedachte is veel belangrijker geworden voor onze klanten, die vragen er meer en meer om.”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Edu: “We zijn een paar jaar terug begonnen met refurbishment”. Dat werkt als volgt. Monteurs sturen waardevolle cv-ketel onderdelen terug naar Remeha en krijgen daarvoor een inruilpremie. Remeha repareert en test het onderdeel en verkoopt het weer. Edu: “We zijn aan het kijken hoe we refurbishment verder kunnen uitbouwen.”

 

“Met refurbishment waren we de eerste CV-fabrikant”

 

Wat is de grootse uitdaging?

Edu: “Vaak zie je dat vanuit bedrijfseconomische aspecten refurbishment lang niet voor alle componenten mogelijk is. Er moet al best veel waarde in zo’n component zitten wil je hem terugnemen. Iemand moet dat weer beoordelen, nieuwe componenten opzetten en dat weer verkopen. Als de waarde te laag is, dan heeft het voor een component geen zin meer, dan ben je alleen maar geld aan het verliezen. Je ziet dat fabrikanten wel willen, maar dat bedrijfseconomische aspecten zo zwaar wegen dat circulaire stappen niet gezet worden. Afdwingen door de overheid met regelgeving kan ervoor zorgen dat het wél gaat gebeuren.”

 

Ook zijn er technische uitdagingen: “Uit veel van de onderzoekjes die we hebben gedaan blijkt het praktisch toch wel lastig om iets echt circulair te maken. Bijvoorbeeld, in onze cv-ketels zitten warmtewisselaars. Dat is een aluminium gietstuk. Een idee was om gebruikte warmtewisselaars weer te laten smelten bij onze gieterij. Het is allemaal prachtig om te bedenken – terugbrengen naar de bron – maar je ziet in de praktijk dat dat lastig is. Als je zo’n wisselaar terugkrijgt dan zit er voor 15 jaar aan opgebouwde vervuiling in, corrosie, oxides etc. Die wil je niet in de smelt hebben van je gieterij.”

 

“Afdwingen door de overheid met regelgeving kan ervoor zorgen dat het wél gaat gebeuren.”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Edu: “Heating as a service zijn we nu aan het uitwerken met partners. Dan wordt het makkelijker op circulair gebied omdat je eigenaar blijft van het apparaat. Daarnaast kan je veel doen op het gebied van repair en re-use. Daar hebben we ook onderzoek naar gedaan. Naar apparaten die in Europa niet meer voldoen aan de regelgeving, maar die nog top zijn en die je misschien in andere landen kan toepassen.

 

Het zou fantastisch zijn alle materialen gewoon weer bij de bron terecht komen, zodat er niets verloren gaat. Het is toch wel een droom als we dat kunnen organiseren.”