Case

EcarACCU – Second Life Batteries

Een deukje, hardware die niet meer werkt of een enkele kapotte accucel in de batterij van je elektrische auto. En dan maar de gehele batterij van 200 kg omsmelten voor recycling? Doodzonde vinden ze dat bij EcarACCU. “Wij geven bruikbare onderdelen uit autobatterijen een tweede leven”, vertelt Jasper Baltus, managing director van EcarACCU. 

 

““Wij voorkomen productie van nieuwe batterijen, door goede componenten uit auto-accu’s te halen zodat ze hergebruikt kunnen worden.”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Jasper: “Het idee is ontstaan bij het autobedrijf Peter Ursem. Daar repareren we al jaren accu’s van elektrische auto’s. Daarbij bleken allemaal bruikbare onderdelen in onrepareerbare batterijen te zitten. En dit moest allemaal weg. Wij wilden ze graag houden om goede onderdelen eruit te halen. Nu ontvangen we afgedankte batterijen via Auto Recycling Nederland, soms wel veertig per week.

 

Het mooie circulaire dat wij doen is dat we alles willen hergebruiken wat er binnenkomt. Normaliter werd zo’n batterij naar recyclingbedrijf Umicore in België gebracht die hem voor 50% recyclede. Wij komen uit op een hergebruik- & recyclingpercentage van 98%. We zien alleen plastic als afval, aangezien we hiervoor moeten betalen om het af te voeren. Dit is ongeveer 2%. Vijftien procent is metaal dat we verkopen aan een recycler, zoals koper en aluminium. De rest zijn accucellen en snoeren waar we altijd een nieuwe toepassing voor vinden nadat we ze getest hebben.

 

We verkopen de goede onderdelen aan bedrijven die er weer iets nieuws van maken. Zoals batterijen om zonne- of windstroom in op te slaan of mobiele energie-opslagsystemen voor de verhuur.”

 

“We groeien heel hard. We zijn net verhuisd naar een nieuw pand maar na een maand staat het halve pand alweer vol. En ik voorzie alleen maar een stijging in de groei.”

 

Wat is de grootste winst?

Jasper: “De grootste winst is dat wij 80.000 kg afval uit autobatterijen voorkomen hebben. En dat wordt elk jaar steeds meer als je de groei van elektrische voertuigen meeneemt. Als je die afvalhoop kan voorkomen dan is dat fantastisch. Daarnaast is onze second life batterij goedkoper dan een nieuwe, wat fijn is voor de koper. Ten slotte worden we steeds vaker gevraagd om ons verhaal te vertellen, we zijn een inspiratiebron voor andere bedrijven in Europa.”

 

“We hebben 80.000 kilo afval uit autobatterijen voorkomen.”

 

Wat is de grootse uitdaging?

Jasper: “Een uitdaging voor ons is steeds weer de balans te vinden tussen wat er binnenkomt en wat we ermee kunnen doen. Wat wij doen is maatwerk en daardoor weinig voorspelbaar. Je kijkt wat je binnenkrijgt en je maakt er wat van. Maar het kan zijn dat er heel veel binnenkomt waar je in eerste instantie weinig mee kan, het is de uitdaging om er dan toch nieuwe projecten voor te vinden.

 

Naast die ontwikkeling heb je ook dat nieuwe batterijen steeds goedkoper worden. Om daarmee te kunnen blijven concurreren moeten wij ook steeds goedkoper en efficiënter worden. Uiteindelijk zal het steeds moeilijker worden om ervoor te zorgen dat een refurbished batterij goedkoper is dan een nieuwe.

 

Daarnaast komt er in 2021 wetgeving voor opslag van batterijen. Dat je brandcompartimenten moet maken elke zoveel meter omdat batterijen in potentie een gevaar kunnen zijn. Prima wetgeving, maar het is wel iets dat ons bezighoudt. We moeten wellicht op zoek naar aparte opslagruimte.

 

Ten slotte zijn de nieuwere type batterijen beter geschikt gemaakt voor reparatie. Dit is geweldig voor de circulaire economie, maar voor onze business iets minder. We zullen steeds minder nodig zijn. Dat vind ik niet erg, we moeten ons gewoon aanpassen door bijvoorbeeld producten met nieuwe cellen te gaan maken gebruikmakend van de kennis die we nu opdoen. En tot die tijd lossen wij het probleem op van niet repareerbare accu’s.”

 

“Batterijen worden steeds goedkoper. Om daarmee te kunnen concurreren moeten wij ook steeds goedkoper en efficiënter worden.”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Jasper: “We gaan ons focussen op grotere energie-opslagsystemen en daarnaast mobiele energie-opslagsystemen voor de verhuur. Dit laatste is voornamelijk voor kleinere toepassingen, zoals festivals. Deze maand starten we met de productie van een test-unit om te kijken hoe het werkt in de praktijk en als het slaagt gaan we het uitbreiden. Ons autobedrijf heeft meerdere vestigingen en overal bij die vestigingen zouden we mobiele units voor de verhuur kunnen neerzetten. Het is een uitdaging hoe het met transport zit, aangezien je een batterij van een elektrische auto eigenlijk alleen in een elektrische auto mag vervoeren. Als consument mag je niet zomaar batterijen vervoeren.

 

Ook willen we een oude autobatterijen inzamelplan voor heel Europa ontwikkelen. Steeds meer autofabrikanten willen af van batterijen die moeilijk zijn om te reviseren. En dat kunnen wij voor ze doen.”

 

Meer weten? Bezoek de website van EcarACCU.

Lees nu ons kennisdossier: Lithium-ion batterijen

De verwachting is dat 11 miljoen ton Li-ion batterijen het einde van hun levensduur bereiken tussen nu en 2030. Omdat we nog in een vroege fase van de groei van Li-ion batterijen zitten, kunnen we nu nog…

Projecten gezocht voor hergebruik en recycling batterijen

Ben je actief in de keten van e-mobility en wil je samen met ons de maximale circulaire waarde uit batterijen te halen? Lees dan verder!   De groei van elektrische mobiliteit zorgt voor een enorme toename van…

Tags