Interview

Dennis Bakker, mede-eigenaar BNA-Battery: “Wij hergebruiken intacte cellen, elektronica en behuizing, zodat het gehele accupakket nog een ronde meekan”

4.000 euro voor een nieuwe hybride auto-accu? We kunnen de oude opknappen voor minder, bedachten ingenieurs Murat Aydemir en Dennis Bakker twee jaar geleden. Daarna stroomden de aanvragen binnen. “In Europa is er geen ander bedrijf die dit doet” vertelt Dennis Bakker, mede-eigenaar van BNA-Battery, “met de stijging van verkoop van elektrische en hybride auto’s kan het vrij druk gaan worden.”

 

“Dealers vervangen het gehele accupakket voor een nieuwe, terwijl wij intacte cellen, elektronica en behuizing hergebruiken.”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Dennis: “Wij zorgen dat een accupakket dat afgekeurd is door de auto met minimale grondstoffen weer functioneert. Het voornaamste wat we toevoegen is energie om luie accucellen opnieuw tot leven te wekken. De energie wekken we op via onze zonnepanelen. Heel af en toe is er een kapotte cel die we vervangen voor een nieuw exemplaar. Onze gereviseerde accupakketten hebben een capaciteit van 80 tot 100%.

 

Daarnaast zetten we in op tijdig onderhoud van accu’s. Als je ons principe op tijd toepast op een goed functionerend accupakket, dan kan je de levensduur verlengen met 4 à 5 jaar. We denken zelfs dat als je dit nog beter doorvoert dat het accupakket de hele levensduur van de auto mee kan gaan, zo’n 20 jaar. We hebben een aantal klanten voor onderhoud, maar we willen dit liever nog grootschaliger toepassen. Het liefst zetten we een installatie bij garages en dealers zodat ze zelf onderhoud kunnen plegen.”

 

“Wij willen dat tijdig onderhoud van auto-accu’s, om de levensduur te verlengen, normaal wordt”

 

Wat is de grootste winst?

Dennis: “De grote winst is dat wij auto’s voor een normale prijs op de weg kunnen houden. Dit zijn meestal wagens van tien tot twaalf jaar oud. Het is economisch niet reëel om hier een nieuw accupakket in te zetten, de auto zelf is dan bijvoorbeeld €5.000 waard en daar zou je dan een accupakket van €4.000 in moeten zetten. Als de eigenaar van de auto besluit de auto dan maar weg te doen, dan gaan ze op export naar het buitenland. Ik heb geen idee wat ze er daarmee doen.

 

Klanten kunnen gelukkig ook kiezen voor een gereviseerde accu van ons. We doen dit nu voornamelijk voor hybride auto’s, maar voor elektrische auto wordt het voordeel nog extremer. Dan betaal je namelijk 15.000 tot 25.000 euro voor een nieuw accupakket.”

 

“Soms gaan auto’s op export met batterijstoringen – geen idee wat ze er daarna mee doen.”

 

Wat is de grootste uitdaging?

Dennis: “Nu reviseren we vooral batterijen voor hybride auto’s. Volledig elektrische auto’s zijn weer net wat anders. Het is een uitdaging hoe goed die te reviseren zijn. Het wisselen van de accu is ook moeilijker voor elektrische auto’s, omdat de accupakketten veel groter zijn.

 

Voor onderhoud zijn we in gesprek met garages en dealers, maar die zien de noodzaak nog niet helemaal. Dit komt omdat de meeste auto’s zo nieuw zijn dat ze nog niet stuk gaan. Een accupakket heeft een gemiddelde levensduur van 8-12 jaar, daarna gaat hij stuk of is hij al stuk. Toyota weet nu heel wat omdat die auto’s het eerst op de markt waren. Maar de rest van de elektrische en hybride autofabrikanten roepen dat het accupakket levenslang meegaat. Terwijl ze er wel maar zeven jaar garantie op geven.”

 

“Garages en dealers zien de noodzaak nog niet helemaal, omdat de meeste elektrische en hybride auto’s zo nieuw zijn dat ze nog niet stuk gaan”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Dennis: “De batterijen die niet meer goed genoeg zijn voor auto’s willen we gaan gebruiken voor het opslaan van zonne-energie. Op dit moment slaan we hiervoor afgekeurde exemplaren op. Ook willen we goede mogelijkheden voor volledig elektrische auto’s ontwikkelen. En het grootschaliger toepassen van onderhoud.

 

We hebben ons bedrijf enigszins rustig kunnen opbouwen, maar de grote aantallen gaan nu komen.”

 

Meer weten? Bezoek de website van BNA-Battery.

 

Datum publicatie: Mei 2020

Lees nu ons kennisdossier: Lithium-ion batterijen

De verwachting is dat 11 miljoen ton Li-ion batterijen het einde van hun levensduur bereiken tussen nu en 2030. Omdat we nog in een vroege fase van de groei van Li-ion batterijen zitten, kunnen we nu nog…

Projecten gezocht voor hergebruik en recycling batterijen

Ben je actief in de keten van e-mobility en wil je samen met ons de maximale circulaire waarde uit batterijen te halen? Lees dan verder!   De groei van elektrische mobiliteit zorgt voor een enorme toename van…

Tags