Case

RE MADE in HOLLAND - Remanufacturing

“Het is zonde om een elektromotor weg te gooien”, vertelt Eduard Lebbink, directeur van RE MADE in HOLLAND. Zijn bedrijf herstelt (elektro)mechanische producten zodat ze zo goed als nieuw zijn, of zelfs beter! Hun klanten maken daar weer nieuwe producten mee. Eduard: “ik ben trots op de waanzinnig mooie producten die we maken. Het feit dat we met een aantal knapen naar zo’n product kijken en tot een hergebruiktraject komen.”

 

“Het is zonde om een elektromotor weg te gooien en een nieuwe te kopen.”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Eduard: “Bij Remade in Holland remanufacturen wij mechanische en elektromechanische producten
en componenten voor hergebruik voor onze opdrachtgevers. Onze opdrachtgevers hebben op een of andere manier een reverse logistiek voor elkaar, die halen hun producten terug uit de markt. Dit kan zijn vanuit een lease verhaal, of ze kopen de producten terug of ze krijgen ze terug vanuit een service. Met die producten komen ze bij ons, in kisten tegelijk, en wij remanufacturen ze en dan gaan ze in dezelfde kisten weer terug naar de opdrachtgever. En die maken daar weer nieuwe apparaten mee.”

 

“Mijn doel is om recyclen voor te blijven.”

 

Wat is de grootste winst?

Eduard: “Je gaat weer terug naar kwaliteitsproducten. Ontwerpers moeten nu vaak een zo goedkoop mogelijk motortje maken die daardoor kwalitatief zo slecht is dat hij niet meer herbruikbaar is. Ontwerpers mogen het weer wat duurder maken, steviger, betere kwaliteit, zodat we hem kunnen hergebruiken. Kosten ownership wordt zo een heel ander plaatje, een manier van omdenken. Het wordt ook veel leuker qua design: ik mag het weer mooi maken!” Ook zijn er nog andere voordelen: “We hebben meegemaakt dat hier producten kwamen omdat de oorspronkelijke leverancier geen extra batch meer wilde maken, dan is het heel fijn als je dat toch nog kan remanufacturen. Dat zijn heel bedrijfseconomische redenen om het te doen, minder afhankelijk van leveranciers. Daarnaast zijn we over het algemeen goedkoper dan de originele leverancier. En wij leren. Wij leren van de producten die we binnenkrijgen, waar het kapot is gegaan en dat kan helpen bij redesignen.”

 

“Laten we teruggaan naar mooie producten.”

 

Wat is de grootse uitdaging?

Eduard: “Remanufacturing is nog niet zo hot hoor. In theorie klopt het wel maar in de praktijk zie je dat veel bedrijven nog moeite hebben met die stap zetten naar circulariteit. Ik krijg veel belangstellenden, dan heb ik daar leuke gesprekken mee en zie ik dat de mensen heel enthousiast zijn. Dan nemen ze dat terug naar hun eigen organisatie en gaan ze daar hetzelfde verhaal vertellen wat ik heb verteld, en dan komen de weerstanden. De inkoper zegt ‘ik heb al afspraken met de leverancier’, de kwaliteitsmanager zegt ‘het zijn toch al gebruikte spullen’, de marketeer zegt ‘ik moet het wel kunnen verkopen’. Heel veel opwerpingen om het niet te doen, het is veel gedoe. Maar op het moment dat je het ingericht hebt dan heeft het juist veel voordelen.”

 

“Ik zie veel bedrijven worstelen met hergebruik, we moeten dingen uitzoeken enzovoorts. Ik zeg, begin gewoon met een product.”

 

Waar zijn jullie echt trots op?

Eduard: “Ik vind het leuk dat wij onderdeel zijn van de circulaire economie en ben echt trots dat we koploper zijn binnen MVO Nederland. Leuk dat we in deze fase van het bestaan van de wereld een rolletje hebben in het veranderen naar een circulaire economie.”

Tags