Case

Besseling Techniek – Meer zonlicht in kassen

“Wat wij maken, daar staat niemand bij stil, terwijl iedereen thuis of op kantoor wel zijn ramen lapt. Er zijn tienduizenden hectares aan glazen kassen wereldwijd en die moeten ook schoon. Telers willen zoveel mogelijk licht in de kas voor een hogere opbrengst, en daar zorgt onze Roofmaster voor” Vertelt Jorien Plak-Schouten, commercial manager bij Besseling Techniek. Het bedrijf maakt al dertig jaar lang dekwassers; machines die ’s nachts over het dak van kassen rijden om de ramen te wassen.

 

“Wij zorgen voor meer zonlicht in de kas en daarmee voor meer opbrengst voor de teler.”

 

Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Jorien: “Sommige van onze machines zijn dertig jaar oud, maar draaien nog steeds als een zonnetje. De basis is stevig en slijtgevoelige onderdelen kunnen we vervangen. We zorgen dat nieuwe onderdelen compatibel zijn met alle modellen. Er is namelijk niets lulligers dan dat er één onderdeel stuk is en je daarom een geheel nieuwe machine moet kopen.

Door al bij het ontwerpen goed na te denken en rekening te houden met bestaande installaties kunnen we alle bestaande machines makkelijk upgraden. De levensduur van de machines kan daardoor enorm verlengd worden.

 

Ook reviseren we oude machines. We halen ze uit elkaar en kijken wat we opnieuw kunnen gebruiken. We passen de nieuwste technieken toe om ze zo goed mogelijk te laten werken. Zo zijn we een paar jaar geleden overgestapt van een hydraulische naar een elektrische aandrijving. Hierdoor is de dekwasser veel sneller en efficiënter geworden, heeft hij minder storingen en rijdt hij stabieler. Een nieuwe dekwasser kost tussen de 60.000 en 100.000 Euro, terwijl we gereviseerde machines verkopen mét de nieuwste technologie voor iets meer dan de helft.

 

De onderdelen die we niet kunnen hergebruiken omdat ze af zijn of te duur om te reviseren, recyclen we en leveren we gescheiden aan voor verdere verwerking. We halen olie eruit, ontleden de kabels en proberen zo min mogelijk afval te hebben. We werken heel secuur, want hoe beter we omgaan met onze materialen hoe meer we ervoor krijgen. Zo is gestript koper veel meer waard dan koper dat nog in de kabel zit.”

 

“Sommige van onze machines zijn dertig jaar oud, maar draaien nog steeds”

 

Wat is de grootste winst?

Jorien: “Omdat onze machines het glas schoonhouden, hoeven telers minder aardgas te stoken om de kas te verwarmen en minder lichten aan te hebben. Wanneer je een kas niet wast scheelt dat al snel 2-5% licht, wat misschien niet veel lijkt, maar door de grote oppervlakten flink op kan lopen. In de tuinbouw is de stelregel dat 1% meer licht gelijk staat aan 1% meer opbrengst. Je kunt dus ook wel zeggen dat wij zonlicht verkopen en geen machines. Vandaar onze ondertitel “Harvest the Daylight” oftewel “oogst het daglicht”. De terugverdientijd is gemiddeld drie jaar, terwijl onze Roofmasters veel langer meegaan.

 

Wij noemen circulair niet als verkoopargument. Klanten weten dat we producten leveren met een hoge kwaliteit en circulair is een mooie bijkomstigheid, maar onze klanten gaan er niet meer voor betalen. Terwijl als we uitleggen dat ze heel veel energie gaan besparen ze wel enthousiast worden.”

 

“Ik ben ervan overtuigd dat onze klanten circulair leuk vinden, maar als het ze meer geld gaat kosten dat ze dan zeggen ‘laat het maar zitten’.”

 

 

Wat is de grootse uitdaging?

Jorien: “We willen steeds blijven ontwikkelen en zien nog steeds verbeterpunten aan onze machines. Het is een uitdaging om onderdelen te vinden die overal toepasbaar zijn; ook bij een dertig jaar oude dekwasser. Want het is niet handig voor monteurs om twintig verschillende schroefjes mee te moeten nemen voor een onderhoudsklus.

 

Daarnaast denken we graag mee met onze klanten om een zo goed mogelijke oplossing te vinden. Dit is soms ook in ons nadeel. Bijvoorbeeld als een klant twee kassen heeft. Als we voor elke kas een machine verkopen dan verdienen we daar het meeste aan. Maar, we hebben een platform ontwikkeld waardoor de machine van de ene kas naar de andere kas kan rijden. Dit vinden wij een leuke technische uitdaging en de klant is blij want het scheelt hem de kosten voor een tweede dekwasser. We zouden veel meer geld kunnen verdienen, maar we vinden het een sport om met de klant mee te denken. En hopelijk denkt de tevreden klant dan ook aan ons als hij een extra kas laat bouwen in de toekomst.

 

Soms hebben we niet direct contact met de teler. Bijvoorbeeld als we samenwerken met grote kassenbouwers die wereldwijd kassen ontwikkelen. Onze dekwasser is dan maar een heel klein druppeltje in het grote kasbouwproject van tientallen miljoenen. Niemand maakt zich dan druk over waar de machine moet komen te hangen of hoeveel aansluitpunten er op de gevel moeten, maar wij wel. Dan zien wij dat het veel efficiënter kan, goedkoper en minder arbeidsintensief voor de medewerkers op een tuin. We proberen dan toch onze eigen mening daarin te hebben; misschien een idee als we… ”

 

“Het is een uitdaging om onderdelen te vinden die overal toepasbaar zijn; bij oude en nieuwe kassen, in Nederland en de rest van de wereld.”

 

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Jorien: “We willen een internationaal netwerk opzetten van onderhoudsmonteurs. Nu vliegen onze monteurs de wereld over om dekwassers te installeren of te repareren. Mede door Corona ging dit niet meer en zochten we samenwerking met lokale monteurs. Dat willen we voortzetten en uitbouwen. Het is ook klantvriendelijker, doordat de klant in zijn eigen taal geholpen kan worden en de machine op kortere termijn geïnstalleerd kan worden. We zorgen daarbij wel dat de kwaliteit van installatie gegarandeerd blijft, door ons hoofd service en onderhoud alles na te laten lopen wanneer meerdere projecten afgerond zijn en het lokale team op te leiden en trainen.

 

Onze app is hierbij ook erg belangrijk. Daarmee kan de klant op afstand zijn dekwasser aansturen en wij kunnen meekijken met de prestatie van de machine. Dit geeft ook grote voordelen voor klanten in het buitenland, met name qua communicatie en snelheid. Als een teler uit bijvoorbeeld Azerbeijan belt met de boodschap ‘machine broke, no work’ dan kunnen wij meekijken waar het ongeveer aan kan liggen. We hoeven er niet meer heen en we hoeven geen moeilijke technische vragen te stellen. We kijken naar meer mogelijkheden qua digitalisatie.

 

Verder willen we onze machine nog betrouwbaarder maken. Denk aan meer UV bestendige materialen, nieuwe technieken toepassen en het hufterproof maken. Ook denken we aan een aantal andere innovaties. Glas aan de buitenkant wordt vies, maar aan de binnenkant ook. Waarom maak je alleen de buitenkant schoon? Dat is weer een mooie uitdaging voor ons!”

Tags